Perspektywy rozwoju technologii logistyki rozjazdów prefabrykowanych

W dotychczasowych artykułach przedstawiliśmy technologie wykorzystywane do transportu i rozładunku prefabrykowanych rozjazdów kolejowych. Każda z nich ma swoje mocne i słabsze strony. Naszym zadaniem, jako specjalistów na co dzień korzystających z tychntechnologii, jest jak najbardziej efektywne wykorzystanie ich zalet i opracowanie sposobów na minimalizowanie wad. Rozwijanie dostępnych technologii na podstawie doświadczenia to podstawowy warunek progresu – a Grupa KZN Bieżanów lubi się z innowacjami. Jak rozwijamy potencjał opracowanych technologii i jakie mamy wobec nich plany? 

Przyspieszamy innowacje 

Pierwszą sztandarową innowacją KZN Bieżanów w zakresie logistyki prefabrykowanych rozjazdów był system Switcher oparty na wagonach z uchylnymi platformami. To rozwiązanie powstało w odpowiedzi na potrzebę zmiany sposobu dostaw rozjazdów w miejsce zabudowy. Zachowanie jak najwyższej jakości początkowej rozjazdów kolejowych jest kluczowe dla bezpieczeństwa i płynności kolei. Jakość tę zapewnia technologia przęsłowa, czyli dostarczenie rozjazdu w postaci zmontowanych w zakładzie produkcyjnym bloków rozjazdowych. Wagony SWITCHER pozwalają na taki bezpieczny transport z zachowaniem skrajni kolejowej. 

Kolejną inwestycją, która zmienia rynek logistyki prefabrykowanych rozjazdów, było opracowanie systemu Bramownice PWP. Kluczowe było tu doświadczenie ze Switcherami – system logistyczny tworzą wagony SWITCHER FLAT i bramownice PWP. Technologia ta umożliwia prace na liniach dwutorowych z dostępnym tylko jednym torem. Bramownice mogą ponadto poruszać się po utwardzonej warstwie podtorowej, co umożliwia prace tam, gdzie toru nie ma w ogóle. 

Technologia Switcher 

Produkcję wagonów do przewozu i rozładunku rozjazdów i przęseł torowych rozpoczęliśmy w latach 2014-2015. Wtedy powstały dwa pierwsze specjalistyczne wagony z ruchomymi uchylnymi platformami: SWITCHER TILT i SWITCHER PLUS. Pierwszy z nich umożliwia transport bloków rozjazdowych o długości powyżej 26 m i wadze powyżej 37 ton, zachowując skrajnię kolejową (G1/G2). Do tej pory wyprodukowaliśmy 15 takich wagonów. 

Switcher Plus, również z uchylną platformą, wyposażony jest w dwa specjalistyczne dźwigi przegubowe. Umożliwia transport, samorozładunek i rozładunek bloków, które znajdują się na sąsiednich wagonach. 

Nieco później do wagonowej rodziny dołączył Switcher Flat, wyposażony w platformę stałą. Można transportować nim długie i wąskie moduły rozjazdowe ułożone wwarstwach. Potencjał tego typu wagonu jest jednak szerszy niż przewóz prefabrykowanych rozjazdów. Służy między innymi także do transportu systemu bramownic lub np. konstrukcji stalowych i betonowych.  

Dalszą przestrzeń rozwoju systemu zapewnia nam wykorzystanie konstrukcji wagonów, która daje szerokie możliwości modernizacji i zaadaptowania pod indywidualną zabudowę. Konstrukcyjna baza pozwala na elastyczną rozbudowę tego typu technologii. Może zostać dostosowana do transportu długich ładunków (SWITCHER CARGO), kontenerów (SWITCHER INTERMODAL) oraz konkretnych potrzeb klienta (SWITCHER BASIC), takich jak zabudowanie urządzeń budowlanych i pomiarowych  czy specjalistyczna zabudowa pociągów sieciowych.  

Bramownice PWP 

O tym, ile możliwości dają Bramownice PWP, pisaliśmy w poprzednim artykule. Uniwersalność i elastyczność tej technologii to dobra podstawa do tworzenia nowych rozwiązań – nie tylko dla kolei. W 2022 roku przy użyciu tego systemu KZN Rail zrealizował odcinek zabudowy torowiska Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Bramownice PWP dotarły na miejsce budowy transportem samochodowym, po czym samodzielnie się rozładowały. Poruszały się po podbudowie z tłucznia. Przęsła były dostarczane z miejsca składowania bezpośrednio w miejsce zabudowy. Takie rozwiązanie może w przyszłości pomóc w skróceniu czasu wyłączenia z ruchu linii tramwajowych. Ma też potencjał do sprawdzenia się w miejscach z utrudnionym dostępem, gdzie zastosowanie metody bocznej jest niemożliwe – szczególnie w tunelach i obiektach mostowych. 

Bramownice PWP mogą wciąż rozwijać się w segmencie kolejowym, umożliwiając transport lub rozładunek innych ładunków niż jedynie rozjazdy.   Dodatkowo, dzięki uniwersalności i mobilności systemu, istnieje możliwość rozładunku i transportu całych przęseł torowych, elementów obiektów inżynieryjnych, a także wykonywanie podobnych specjalistycznych prac na sieci tramwajowej. Nowoczesna i trwała konstrukcja systemu bramownic umożliwia bezproblemowe działania z elementami ważącymi ponad czterdzieści ton. 

Jak jednak bramownice docierają na miejsce budowy? O tym dowiecie się w kolejnym wpisie Akademii KZN.