Akademia KZN

Akademia KZN to projekt Grupy KZN Bieżanów, który ma na celu propagowanie wiedzy o produktach, usługach i technologiach związanych z nowoczesną infrastrukturą szynową. Specjaliści ze spółek Grupy podzielą się wiedzą o technologiach związanych z rozjazdami, infrastrukturze, logistyce, budowie i wagonach.

 

 

Choć rozjazd kolejowy jest kluczowym elementem z punktu widzenia bezpieczeństwa i płynności ruchu na sieci kolejowej, jeszcze kilkanaście lat temu niewielu przejmowało się tym, co dzieje się z precyzyjnie wykonaną konstrukcją w czasie od opuszczenia linii produkcyjnej, do zamontowania rozjazdu w torze. Montaż, transport, rozładunek bywał więc często „szarą strefą”, w której liczyło się tylko jak zrobić to możliwie jak najtaniej. Logika ceny wymuszała drastyczny demontaż wyprodukowanego rozjazdu, dostawę na miejsce transportem kołowym, rozładunek i ponowny montaż na miejscu docelowym.

WIĘCEJ ->

 

W ramach logistyki fabrycznie zmontowanych rozjazdów, dostawa tych konstrukcji powinna odbywać się zawsze przy pomocy specjalistycznych wagonów. Tabor taki umożliwia dopasowanie konstrukcji do skrajni transportowej (G2). W przypadku najszerszych bloków rozjazdowych (krzyżownica i szyny łączące w rozjazdach zwyczajnych oraz wszystkie bloki rozjazdów krzyżowych) możliwe jest to dzięki taborowi z uchylnymi platformami transportowymi, na których rozjazdy zabezpieczane są systemami mocowań. W pozostałych przypadkach konieczne są długie płaskie platformy, na których zmieścić można bloki zwrotnicowe liczące często ponad 20 metrów. Na polskim rynku takimi wagonami specjalistycznymi dysponują jak na razie producenci rozjazdów.

WIĘCEJ ->

 

Jednym z najbardziej rozpowszechnionych sposobów rozładunku rozjazdów kolejowych jest technologia dźwigowa. Jak żurawie kolejowe sprawdzają się przy rozładunku rozjazdów prefabrykowanych?

WIĘCEJ ->

 

Dążąc do maksymalnego ograniczenia utrudnień komunikacyjnych wynikających z prowadzenia prac budowlanych, na przestrzeni ostatnich lat Grupa KZN Bieżanów wprowadziła innowacyjne rozwiązania dla logistyki prefabrykowanych rozjazdów (transportu i rozładunku), takie jak system Bramownic PWP. Technologia połączyła wykorzystanie wagonów specjalnych Switcher i Bramownic PWP, tworząc nową jakość w logistyce prefabrykowanych rozjazdów. Na czym polega ta technologia i w jakich przypadkach ją wykorzystujemy?

WIĘCEJ ->

 

W dotychczasowych artykułach przestawiliśmy technologie wykorzystywane do transportu i rozładunku prefabrykowanych rozjazdów kolejowych. Każda z nich ma swoje mocne i słabe strony. Naszym zadaniem, jako spółek na co dzień korzystających z ów technologii, jest jak najbardziej efektywne wykorzystanie tych zalet i opracowanie sposobów na minimalizowanie wad. Rozwijanie dostępnych technologii na podstawie doświadczenia to podstawowy warunek progresu – a Grupa KZN Bieżanów lubi się z innowacjami. Jak rozwijamy potencjał opracowanych technologii i jakie mamy wobec nich plany?

WIĘCEJ ->

 

Dzięki mobilności i uniwersalności technologii Bramownice PWP, prace budowlane mogą być planowane w całkiem nowy sposób – dotyczy to zarówno kolejnictwa, jak i segmentu tramwajowego. Do właściwości systemu, które tę uniwersalność budują, należy możliwość ich samorozładunku i transportu zarówno koleją, jak i samochodami. W jaki sposób Bramownice PWP docierają na miejsce budowy?

WIĘCEJ ->

 

Mówi się, że krzyżownica rozjazdu kolejowego jest jego sercem. Dlaczego i czy faktycznie jest tak ważnym elementem konstrukcji rozjazdu? Jaką pełni funkcję? Z tego wpisu dowiesz się, jak skonstruowane są krzyżownice i jakie mogą być ich rodzaje.

WIĘCEJ ->

 

 

Pierwszym typem krzyżownic, które przedstawimy w Akademii, są krzyżownice monoblokowe manganowe. Co oznacza ich nazwa, z jakich materiałów mogą być wykonane i jakie są ich właściwości? 

WIĘCEJ ->

 

 

 

Czym krzyżownice typu INSERT różnią się od monoblokowych i co warto o nich wiedzieć? Zapraszamy do kolejnego wpisu Akademii KZN!

WIĘCEJ ->

 

 

 

Kolej na nową formę wykładów w Akademii KZN! Zapraszamy na pierwszy akademicki film! Nasz specjalista Dariusz Prasiel wprowadzi Cię w tematykę utrzymania i serwisu rozjazdów. Dziś skupimy się na zwrotnicy.

WIĘCEJ ->

 

 

Jak wykonać realizację inwestycji, w której warunki lokalizacji uniemożliwiają stosowanie standardowych rozwiązań? Odstępstwa od wyznaczonych norm nie zawsze są potrzebne, jeżeli dysponuje się bogatym doświadczeniem w transporcie i rozładunku rozjazdów, odpowiednim zasobem maszyn i zdolnością rozwiązywania logistycznych łamigłówek. Realizacja na odcinku linii Warszawa Wawer – Warszawa Wschodnia to przykład na to, jak efektywne łączyć różne technologie. W jaki sposób udało nam się podołać karkołomnemu zadaniu? Sprawdź!

WIĘCEJ ->

 

 

Znowu widzimy się w rozjazdach! Dariusz Prasiel, Kierownik Działu Serwisu w KZN Bieżanów, kontynuuje oprowadzanie po kolejnych serwisowych przystankach w rozjeździe. Tym razem skupiamy się na sercu rozjazdu, czyli krzyżownicy.

WIĘCEJ ->

 

 

Po krótkiej przerwie wracamy do tematu krzyżownic. Tym razem bierzemy na warsztat krzyżownicę kuto-zgrzewaną.

 

 

WIĘCEJ ->

 

 

Z pierwszych wykładów Akademii KZN mogliście dowiedzieć się, jak prefabrykacja rozjazdów kolejowych stała się małą, ale znaczącą rewolucją kolejową. Zmiany w logistyce i podniesienie jakości początkowej konstrukcji sprawiło, że na przestrzeni kilku ostatnich lat rozjazdy w blokach stały się już normą. A co z konstrukcjami tramwajowymi? Czy można prefabrykować rozjazdy tramwajowe?

 

 

WIĘCEJ ->

 

 

Żadna innowacja nie powstaje z dnia na dzień. Również nasi specjaliści, tworząc technologię Contrack, przeszli całą ścieżkę pojawiających się co chwilę nowych pytań i poszukiwania najlepszych rozwiązań. Jak powstawała technologia, która ma szansę zmienić podejście do projektowania budowy węzłów tramwajowych? Sprawdź, z jakimi wyzwaniami technologicznymi musieliśmy się zmierzyć prowadząc projekt badawczy.
 

 

WIĘCEJ ->