Akademia KZN
Akademia KZN to projekt Grupy KZN Bieżanów, który ma na celu propagowanie wiedzy o produktach, usługach i technologiach związanych z nowoczesną infrastrukturą szynową. Specjaliści ze spółek Grupy podzielą się wiedzą o technologiach związanych z rozjazdami, infrastrukturze, logistyce, budowie i wagonach.
![]() |
Choć rozjazd kolejowy jest kluczowym elementem z punktu widzenia bezpieczeństwa i płynności ruchu na sieci kolejowej, jeszcze kilkanaście lat temu niewielu przejmowało się tym, co dzieje się z precyzyjnie wykonaną konstrukcją w czasie od opuszczenia linii produkcyjnej, do zamontowania rozjazdu w torze. Montaż, transport, rozładunek bywał więc często „szarą strefą”, w której liczyło się tylko jak zrobić to możliwie jak najtaniej. Logika ceny wymuszała drastyczny demontaż wyprodukowanego rozjazdu, dostawę na miejsce transportem kołowym, rozładunek i ponowny montaż na miejscu docelowym. |
![]() |
W ramach logistyki fabrycznie zmontowanych rozjazdów, dostawa tych konstrukcji powinna odbywać się zawsze przy pomocy specjalistycznych wagonów. Tabor taki umożliwia dopasowanie konstrukcji do skrajni transportowej (G2). W przypadku najszerszych bloków rozjazdowych (krzyżownica i szyny łączące w rozjazdach zwyczajnych oraz wszystkie bloki rozjazdów krzyżowych) możliwe jest to dzięki taborowi z uchylnymi platformami transportowymi, na których rozjazdy zabezpieczane są systemami mocowań. W pozostałych przypadkach konieczne są długie płaskie platformy, na których zmieścić można bloki zwrotnicowe liczące często ponad 20 metrów. Na polskim rynku takimi wagonami specjalistycznymi dysponują jak na razie producenci rozjazdów. |
![]() |
Jednym z najbardziej rozpowszechnionych sposobów rozładunku rozjazdów kolejowych jest technologia dźwigowa. Jak żurawie kolejowe sprawdzają się przy rozładunku rozjazdów prefabrykowanych? |
![]() |
Dążąc do maksymalnego ograniczenia utrudnień komunikacyjnych wynikających z prowadzenia prac budowlanych, na przestrzeni ostatnich lat Grupa KZN Bieżanów wprowadziła innowacyjne rozwiązania dla logistyki prefabrykowanych rozjazdów (transportu i rozładunku), takie jak system Bramownic PWP. Technologia połączyła wykorzystanie wagonów specjalnych Switcher i Bramownic PWP, tworząc nową jakość w logistyce prefabrykowanych rozjazdów. Na czym polega ta technologia i w jakich przypadkach ją wykorzystujemy? |
![]() |
W dotychczasowych artykułach przestawiliśmy technologie wykorzystywane do transportu i rozładunku prefabrykowanych rozjazdów kolejowych. Każda z nich ma swoje mocne i słabe strony. Naszym zadaniem, jako spółek na co dzień korzystających z ów technologii, jest jak najbardziej efektywne wykorzystanie tych zalet i opracowanie sposobów na minimalizowanie wad. Rozwijanie dostępnych technologii na podstawie doświadczenia to podstawowy warunek progresu – a Grupa KZN Bieżanów lubi się z innowacjami. Jak rozwijamy potencjał opracowanych technologii i jakie mamy wobec nich plany? |
![]() |
Dzięki mobilności i uniwersalności technologii Bramownice PWP, prace budowlane mogą być planowane w całkiem nowy sposób – dotyczy to zarówno kolejnictwa, jak i segmentu tramwajowego. Do właściwości systemu, które tę uniwersalność budują, należy możliwość ich samorozładunku i transportu zarówno koleją, jak i samochodami. W jaki sposób Bramownice PWP docierają na miejsce budowy? |
![]() |
Mówi się, że krzyżownica rozjazdu kolejowego jest jego sercem. Dlaczego i czy faktycznie jest tak ważnym elementem konstrukcji rozjazdu? Jaką pełni funkcję? Z tego wpisu dowiesz się, jak skonstruowane są krzyżownice i jakie mogą być ich rodzaje. |
|
Pierwszym typem krzyżownic, które przedstawimy w Akademii, są krzyżownice monoblokowe manganowe. Co oznacza ich nazwa, z jakich materiałów mogą być wykonane i jakie są ich właściwości? |
|
Czym krzyżownice typu INSERT różnią się od monoblokowych i co warto o nich wiedzieć? Zapraszamy do kolejnego wpisu Akademii KZN! |
|
Kolej na nową formę wykładów w Akademii KZN! Zapraszamy na pierwszy akademicki film! Nasz specjalista Dariusz Prasiel wprowadzi Cię w tematykę utrzymania i serwisu rozjazdów. Dziś skupimy się na zwrotnicy. |
|
Jak wykonać realizację inwestycji, w której warunki lokalizacji uniemożliwiają stosowanie standardowych rozwiązań? Odstępstwa od wyznaczonych norm nie zawsze są potrzebne, jeżeli dysponuje się bogatym doświadczeniem w transporcie i rozładunku rozjazdów, odpowiednim zasobem maszyn i zdolnością rozwiązywania logistycznych łamigłówek. Realizacja na odcinku linii Warszawa Wawer – Warszawa Wschodnia to przykład na to, jak efektywne łączyć różne technologie. W jaki sposób udało nam się podołać karkołomnemu zadaniu? Sprawdź! |
|
Znowu widzimy się w rozjazdach! Dariusz Prasiel, Kierownik Działu Serwisu w KZN Bieżanów, kontynuuje oprowadzanie po kolejnych serwisowych przystankach w rozjeździe. Tym razem skupiamy się na sercu rozjazdu, czyli krzyżownicy. |
|
Po krótkiej przerwie wracamy do tematu krzyżownic. Tym razem bierzemy na warsztat krzyżownicę kuto-zgrzewaną.
|
|
Z pierwszych wykładów Akademii KZN mogliście dowiedzieć się, jak prefabrykacja rozjazdów kolejowych stała się małą, ale znaczącą rewolucją kolejową. Zmiany w logistyce i podniesienie jakości początkowej konstrukcji sprawiło, że na przestrzeni kilku ostatnich lat rozjazdy w blokach stały się już normą. A co z konstrukcjami tramwajowymi? Czy można prefabrykować rozjazdy tramwajowe?
|
|
Żadna innowacja nie powstaje z dnia na dzień. Również nasi specjaliści, tworząc technologię Contrack, przeszli całą ścieżkę pojawiających się co chwilę nowych pytań i poszukiwania najlepszych rozwiązań. Jak powstawała technologia, która ma szansę zmienić podejście do projektowania budowy węzłów tramwajowych? Sprawdź, z jakimi wyzwaniami technologicznymi musieliśmy się zmierzyć prowadząc projekt badawczy.
WIĘCEJ -> |