Akademia KZN
Akademia KZN to projekt Grupy KZN Bieżanów, który ma na celu propagowanie wiedzy o produktach, usługach i technologiach związanych z nowoczesną infrastrukturą szynową. Specjaliści ze spółek Grupy podzielą się wiedzą o technologiach związanych z rozjazdami, infrastrukturze, logistyce, budowie i wagonach.
![]() |
Choć rozjazd kolejowy jest kluczowym elementem z punktu widzenia bezpieczeństwa i płynności ruchu na sieci kolejowej, jeszcze kilkanaście lat temu niewielu przejmowało się tym, co dzieje się z precyzyjnie wykonaną konstrukcją w czasie od opuszczenia linii produkcyjnej, do zamontowania rozjazdu w torze. Montaż, transport, rozładunek bywał więc często „szarą strefą”, w której liczyło się tylko jak zrobić to możliwie jak najtaniej. Logika ceny wymuszała drastyczny demontaż wyprodukowanego rozjazdu, dostawę na miejsce transportem kołowym, rozładunek i ponowny montaż na miejscu docelowym. |
![]() |
W ramach logistyki fabrycznie zmontowanych rozjazdów, dostawa tych konstrukcji powinna odbywać się zawsze przy pomocy specjalistycznych wagonów. Tabor taki umożliwia dopasowanie konstrukcji do skrajni transportowej (G2). W przypadku najszerszych bloków rozjazdowych (krzyżownica i szyny łączące w rozjazdach zwyczajnych oraz wszystkie bloki rozjazdów krzyżowych) możliwe jest to dzięki taborowi z uchylnymi platformami transportowymi, na których rozjazdy zabezpieczane są systemami mocowań. W pozostałych przypadkach konieczne są długie płaskie platformy, na których zmieścić można bloki zwrotnicowe liczące często ponad 20 metrów. Na polskim rynku takimi wagonami specjalistycznymi dysponują jak na razie producenci rozjazdów. |
![]() |
Jednym z najbardziej rozpowszechnionych sposobów rozładunku rozjazdów kolejowych jest technologia dźwigowa. Jak żurawie kolejowe sprawdzają się przy rozładunku rozjazdów prefabrykowanych? |
![]() |
Dążąc do maksymalnego ograniczenia utrudnień komunikacyjnych wynikających z prowadzenia prac budowlanych, na przestrzeni ostatnich lat Grupa KZN Bieżanów wprowadziła innowacyjne rozwiązania dla logistyki prefabrykowanych rozjazdów (transportu i rozładunku), takie jak system Bramownic PWP. Technologia połączyła wykorzystanie wagonów specjalnych Switcher i Bramownic PWP, tworząc nową jakość w logistyce prefabrykowanych rozjazdów. Na czym polega ta technologia i w jakich przypadkach ją wykorzystujemy? |