Akademia KZN

Akademia KZN to projekt Grupy KZN Bieżanów, który ma na celu propagowanie wiedzy o produktach, usługach i technologiach związanych z nowoczesną infrastrukturą szynową. Specjaliści ze spółek Grupy podzielą się wiedzą o technologiach związanych z rozjazdami, infrastrukturze, logistyce, budowie i wagonach.

 

 

Po dekadzie konsekwentnej polityki PKP PLK promującej dostawy fabrycznie zmontowanych rozjazdów w blokach, powszechna jest już wiedza o tym, że zapewniają one szybką instalację w torze, najwyższą jakość początkową, a co za tym idzie większą trwałość i niezawodność. To jednak nie wszystko. Prefabrykacja rozjazdów, a zwłaszcza powiązany z nią system logistyki, wpływa wydatnie na zmniejszenie emisji CO2 i kongestii na drogach.

 

WIĘCEJ –>

 

Wracamy do serwisu rozjazdów – tym razem Dariusz Prasiel opowiada o uruchomieniu rozjazdu i szkoleniach prowadzonych przez Serwis KZN.

 

WIĘCEJ –>

 

Grupa KZN Bieżanów to aż 10 niezależnych, współpracujących ze sobą i tworzących kompleksową ofertę spółek. Jednym z pozornie nietypowych dla naszego portfolio podmiotów są Zakłady Maszynowe Hamech – podlaska firma, której podstawową działalnością jest produkcja suszarni i kotłowni dla branży drzewnej.

 

WIĘCEJ –>

 

Jak wygląda droga drewna przeznaczonego na podkłady kolejowe od wjazdu za bramy nasycalni do wyjazdu na miejsce budowy? Zapraszamy na krótką wycieczkę po Nasycalni Podkładów w Czeremsze!

 

WIĘCEJ –>

 

Podkłady kolejowe są fundamentem torowiska. Ich zadaniem jest równomierne rozłożenie obciążenia i stabilizacja toru, zapewniająca płynny ruch. Mają zapobiegać osiadaniu toru i jego deformacji. Z jakich rodzajów drewna mogą być wykonywane podkłady kolejowe, by właściwie spełniały swoje funkcje?

WIĘCEJ –>

 

Wprowadzenia do spawania w branży kolejowej ciąg dalszy! Wiesz już, jak wygląda proces spawania podczas produkcji rozjazdów kolejowych i tramwajowych w hali. Ale jak to robić na placu budowy? Sprawdź, czym różni się spawanie w torze od halowego. 

WIĘCEJ –>

 

Z poprzedniego wpisu wiesz już, czym jest spawanie i dlaczego jest procesem specjalnym. Zapraszamy więc na krótką wycieczkę fotograficzną: zobacz, jak wygląda KZN-owa droga spawalicza podczas produkcji rozjazdów.

WIĘCEJ –>

 

Jednym z najważniejszych procesów specjalnych wykorzystywanych w procesie produkcji rozjazdów kolejowych i tramwajowych jest spawanie, które ma kluczowe znaczenie dla utrzymania ciągłości torów i zapewnienia bezpieczeństwa podróżujących. Jakie rodzaje spawania wykorzystywane są podczas produkcji rozjazdów kolejowych i tramwajowych?

WIĘCEJ –>

 

Proces wytwarzania konstrukcji stalowych rozjazdów kolejowych i tramwajowych wymaga wykorzystania precyzyjnych i specjalistycznych operacji – procesów specjalnych. Czym są i które procesy specjalne wykorzystujemy w KZN Bieżanów? Zapraszamy na kolejną lekcję Akademii KZN, która będzie wstępem do nowej serii wpisów.

WIĘCEJ –>

 

Choć rozjazd kolejowy jest kluczowym elementem z punktu widzenia bezpieczeństwa i płynności ruchu na sieci kolejowej, jeszcze kilkanaście lat temu niewielu przejmowało się tym, co dzieje się z precyzyjnie wykonaną konstrukcją w czasie od opuszczenia linii produkcyjnej, do zamontowania rozjazdu w torze. Montaż, transport, rozładunek bywał więc często „szarą strefą”, w której liczyło się tylko jak zrobić to możliwie jak najtaniej. Logika ceny wymuszała drastyczny demontaż wyprodukowanego rozjazdu, dostawę na miejsce transportem kołowym, rozładunek i ponowny montaż na miejscu docelowym.

WIĘCEJ ->

 

W ramach logistyki fabrycznie zmontowanych rozjazdów, dostawa tych konstrukcji powinna odbywać się zawsze przy pomocy specjalistycznych wagonów. Tabor taki umożliwia dopasowanie konstrukcji do skrajni transportowej (G2). W przypadku najszerszych bloków rozjazdowych (krzyżownica i szyny łączące w rozjazdach zwyczajnych oraz wszystkie bloki rozjazdów krzyżowych) możliwe jest to dzięki taborowi z uchylnymi platformami transportowymi, na których rozjazdy zabezpieczane są systemami mocowań. W pozostałych przypadkach konieczne są długie płaskie platformy, na których zmieścić można bloki zwrotnicowe liczące często ponad 20 metrów. Na polskim rynku takimi wagonami specjalistycznymi dysponują jak na razie producenci rozjazdów.

WIĘCEJ ->

 

Jednym z najbardziej rozpowszechnionych sposobów rozładunku rozjazdów kolejowych jest technologia dźwigowa. Jak żurawie kolejowe sprawdzają się przy rozładunku rozjazdów prefabrykowanych?

WIĘCEJ ->

 

Dążąc do maksymalnego ograniczenia utrudnień komunikacyjnych wynikających z prowadzenia prac budowlanych, na przestrzeni ostatnich lat Grupa KZN Bieżanów wprowadziła innowacyjne rozwiązania dla logistyki prefabrykowanych rozjazdów (transportu i rozładunku), takie jak system Bramownic PWP. Technologia połączyła wykorzystanie wagonów specjalnych Switcher i Bramownic PWP, tworząc nową jakość w logistyce prefabrykowanych rozjazdów. Na czym polega ta technologia i w jakich przypadkach ją wykorzystujemy?

WIĘCEJ ->

 

W dotychczasowych artykułach przestawiliśmy technologie wykorzystywane do transportu i rozładunku prefabrykowanych rozjazdów kolejowych. Każda z nich ma swoje mocne i słabe strony. Naszym zadaniem, jako spółek na co dzień korzystających z ów technologii, jest jak najbardziej efektywne wykorzystanie tych zalet i opracowanie sposobów na minimalizowanie wad. Rozwijanie dostępnych technologii na podstawie doświadczenia to podstawowy warunek progresu – a Grupa KZN Bieżanów lubi się z innowacjami. Jak rozwijamy potencjał opracowanych technologii i jakie mamy wobec nich plany?

WIĘCEJ ->

 

Dzięki mobilności i uniwersalności technologii Bramownice PWP, prace budowlane mogą być planowane w całkiem nowy sposób – dotyczy to zarówno kolejnictwa, jak i segmentu tramwajowego. Do właściwości systemu, które tę uniwersalność budują, należy możliwość ich samorozładunku i transportu zarówno koleją, jak i samochodami. W jaki sposób Bramownice PWP docierają na miejsce budowy?

WIĘCEJ ->

 

Mówi się, że krzyżownica rozjazdu kolejowego jest jego sercem. Dlaczego i czy faktycznie jest tak ważnym elementem konstrukcji rozjazdu? Jaką pełni funkcję? Z tego wpisu dowiesz się, jak skonstruowane są krzyżownice i jakie mogą być ich rodzaje.

WIĘCEJ ->

 

 

Pierwszym typem krzyżownic, które przedstawimy w Akademii, są krzyżownice monoblokowe manganowe. Co oznacza ich nazwa, z jakich materiałów mogą być wykonane i jakie są ich właściwości? 

WIĘCEJ ->

 

 

 

Czym krzyżownice typu INSERT różnią się od monoblokowych i co warto o nich wiedzieć? Zapraszamy do kolejnego wpisu Akademii KZN!

WIĘCEJ ->

 

 

 

Kolej na nową formę wykładów w Akademii KZN! Zapraszamy na pierwszy akademicki film! Nasz specjalista Dariusz Prasiel wprowadzi Cię w tematykę utrzymania i serwisu rozjazdów. Dziś skupimy się na zwrotnicy.

WIĘCEJ ->

 

 

Jak wykonać realizację inwestycji, w której warunki lokalizacji uniemożliwiają stosowanie standardowych rozwiązań? Odstępstwa od wyznaczonych norm nie zawsze są potrzebne, jeżeli dysponuje się bogatym doświadczeniem w transporcie i rozładunku rozjazdów, odpowiednim zasobem maszyn i zdolnością rozwiązywania logistycznych łamigłówek. Realizacja na odcinku linii Warszawa Wawer – Warszawa Wschodnia to przykład na to, jak efektywne łączyć różne technologie. W jaki sposób udało nam się podołać karkołomnemu zadaniu? Sprawdź!

WIĘCEJ ->

 

 

Znowu widzimy się w rozjazdach! Dariusz Prasiel, Kierownik Działu Serwisu w KZN Bieżanów, kontynuuje oprowadzanie po kolejnych serwisowych przystankach w rozjeździe. Tym razem skupiamy się na sercu rozjazdu, czyli krzyżownicy.

WIĘCEJ ->

 

 

Po krótkiej przerwie wracamy do tematu krzyżownic. Tym razem bierzemy na warsztat krzyżownicę kuto-zgrzewaną.

 

 

WIĘCEJ ->

 

 

Z pierwszych wykładów Akademii KZN mogliście dowiedzieć się, jak prefabrykacja rozjazdów kolejowych stała się małą, ale znaczącą rewolucją kolejową. Zmiany w logistyce i podniesienie jakości początkowej konstrukcji sprawiło, że na przestrzeni kilku ostatnich lat rozjazdy w blokach stały się już normą. A co z konstrukcjami tramwajowymi? Czy można prefabrykować rozjazdy tramwajowe?

 

 

WIĘCEJ ->

 

 

Żadna innowacja nie powstaje z dnia na dzień. Również nasi specjaliści, tworząc technologię Contrack, przeszli całą ścieżkę pojawiających się co chwilę nowych pytań i poszukiwania najlepszych rozwiązań. Jak powstawała technologia, która ma szansę zmienić podejście do projektowania budowy węzłów tramwajowych? Sprawdź, z jakimi wyzwaniami technologicznymi musieliśmy się zmierzyć prowadząc projekt badawczy.

WIĘCEJ ->

 

 

Opisywana wcześniej w Akademii KZN technologia Contrack to propozycja, która ma już za sobą pierwszą, prototypową realizację. Technologia testowo wykorzystana została już w kwietniu bieżącego roku. Poligonem doświadczalnym stał się Bytom i modernizowane torowisko na skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich i Piekarskiej. Pierwsza realizacja przyniosła nam nowe doświadczenia, udoskonalone rozwiązania i… satysfakcję. Jak przebiegała realizacja i jakie wnioski z niej wyciągnęliśmy?  

 

WIĘCEJ ->

 

 

Kolejna odsłona serii o krzyżownicach. Tym razem przedstawiamy podstawowe informacje o krzyżownicach zgrzewano-spawanych. Czym się wyróżniają? Sprawdź w nowym wpisie Akademii KZN!

 

WIĘCEJ ->

 

 

Zapewnienie wysokiego poziomu nieprzerwanej sprawności i niezawodności rozjazdów kolejowych podczas ich eksploatacji wymaga przeglądów, regularnej standardowej kontroli i podstawowych prac serwisowych. Jednym ze zjawisk, na jakie należy zwrócić uwagę, jest powstawanie spływów materiałowych na elementach rozjazdowych, szczególnie w obszarze krzyżownicy. Odpowiednie reagowanie na naturalne ślady eksploatacji jest kluczowe dla przedłużenia cyklu życia rozjazdu i zmniejszenia kosztów jego utrzymania w późniejszym okresie.  

 

WIĘCEJ ->

 

 

Nowy semestr Akademii KZN! Powracamy z dawką praktycznej wiedzy. Z pewnością znacie już narzędzie, z którym nie rozstaje się zespół serwisu wagonów KZN Switcher. Czym jest kapselzwis? Sprawdź!  

 

WIĘCEJ ->