Staliwo bainityczne po raz kolejny nagrodzone

Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” zwyciężyły w konkursie „Nagroda Innowacyjności w Transporcie 2013” otrzymując tytuł Ambasadora Innowacyjności w Transporcie. Wyróżnienie związane jest z nową generację rozjazdów szynowych wyposażonych w kluczowe elementy wykonane ze staliwa bainitycznego.

Konkurs „Nagroda Innowacyjności w Transporcie 2013” organizowany jest pod auspicjami Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, Krajowej Izby Gospodarczej, Akademii Leona Koźmińskiego oraz Centrum Innowacji Transportowych, organizatorem konkursu jest Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych CATI. Tytuł Ambasadorów Innowacji uzyskują autorzy innowacyjnych projektów w sektorze transportowym, logistycznym i infrastrukturalnym. – Serdecznie gratulujemy innym laureatom. Cieszy nas szczególnie fakt, że wspólnie zostaliśmy docenieni w konkursie, w którym oceniane są realne wartości innowacyjne produktów i procesów. Fundacja CATI i kapituła konkursowa złożona z wybitnych naukowców i ekspertów z branży daje rękojmie tego, że jest to ocena merytoryczna – podkreśla Ryszard Leszczyński, prezes zarządu KZN „Bieżanów”.

Uroczysta gala wręczenia nagród odbyła się 5 grudnia br. w ramach odbywającego się w Warszawie  II Forum Innowacji Transportowych. Projekt lidera Grupy KZN Bieżanów został nagrodzony obok kilkunastu innych związanych z poszczególnymi gałęziami transportu, logistyki oraz otoczenia biznesowego. – Nagroda Ambasadora Innowacyjności w Transporcie, to kolejny dowód na sukces wdrażanych przez nasze Biuro Badawczo-Rozwojowe innowacji nastawionych na rezultat. Tym rezultatem jest bezpośrednia korzyść klienta, który w przypadku staliwa bainitycznego otrzymuje produkt łatwiejszy w montażu i utrzymaniu oraz obniżający koszty z punktu widzenia wieloletniej eksploatacji – podkreślał Remigiusz Tytuła, pełnomocnik zarządu ds. komunikacji KZN „Bieżanów” – Nasz produkt został już wielokrotnie doceniony choćby w konkursach Innovator Małopolski czy Lider Innowacji 2012, miał także istotny wpływ na wysoką 91-szą pozycję KZN-u na Liście 500 Najbardziej Innowacyjnych Firm w Polsce w 2013 roku będącej wynikiem dogłębnej analizy prowadzonej przez Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk – podkreślał podczas uroczystości przedstawiciel innowacyjnej firmy.

rozjazd krzyżownica krzyżownica blokowa Półzwrotnica zwrotnica Kierownica Kozioł oporowy szyna przejściowa styk dylatacyjny szyna Bieżanów nawierzchnia kolejowa nawierzchnia tramwajowa nawierzchnia szynowa tramwaj konstrukcje stalowe UIC60 S49 60E1 49E1 Zgrzewanie elektroiskrowe frezowanie struganie  wiercenie hartowanie spawanie rozjazdy wąskotorowe przyrząd wyrównawczy akcesoria kolejowe części rozjazdowe obrotnica

KZN „Bieżanów” jest autorem kompletnej technologii  związanej z krzyżownicami wykonanymi ze staliwa bainitycznego – począwszy od opracowania składu chemicznego stali, poprzez sposób odlewania i obróbki mechanicznej po ostateczny montaż w konstrukcji rozjazdowej. Całość została opracowana we współpracy z lokalnymi ośrodkami  naukowymi – Politechniką Krakowską i Akademią Górniczo-Hutniczą. Co istotne, opatentowane staliwo bainityczne „made in KZN” zastosowane w krzyżownicach monoblokowych typu insert, to już gotowy, pełnoprawny produkt możliwy do zastosowania na liniach kolejowych. Blisko dwuletni okres badań w torze zakończony został wydaniem bardzo pozytywnych opinii eksploatacyjnych i, w konsekwencji, certyfikatu UTK. – Obserwacje podczas eksploatacji potwierdziły, a nawet przerosły nasze oczekiwania, zwłaszcza jeśli chodzi o porównania z podobnymi konstrukcjami wykonywanymi ze staliwa manganowego. Instytut Kolejnictwa stwierdził ponadprzeciętną trwałość eksploatacyjną, odporność na zużycie zauważalne szczególnie w dłuższym okresie użytkowania. Potwierdzono też zdolności do samoserwisowania się powierzchni tocznych, co eliminuje konieczność okresowego szlifowania spływów. A na etapie produkcji i zabudowy i obserwacji eksploatacyjnej stwierdzono też łatwość zgrzewania, spawania i napawania – stwierdza Jacek Paś, członek zarządu KZN „Bieżanów”, dyrektor ds. rozwoju. – Dziś posiadamy kompletną dokumentację dla rozjazdów zwyczajnych dopuszczającą do zabudowy rozjazdów z takimi krzyżownicami na sieci PKP. A w najbliższym okresie będziemy rozszerzać proces certyfikacji na pozostałe najbardziej popularne konstrukcje rozjazdowe – dodaje Jacek Paś.