Nowoczesne rozjazdy krzyżowe na Łódzkim Węźle Kolejowym
Grupa KZN Bieżanów dostarczyła pierwsze bloki rozjazdów na potrzeby modernizacji fragmentów linii kolejowych nr 15 i 16 na odcinku Łódź Kaliska – Kutno. Przewiezione wagonami Switcher prefabrykaty usprawnią ruch kolejowy na stacji Zgierz, zapewniając najwyższą jakość początkową i trwałość konstrukcyjną.
Dostawy i rozładunki rozjazdów na Łódzki Węzeł Kolejowy wykonywane są dla spółki ZRK DOM Poznań, realizującej kontrakt w ramach zadania „Prace na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno”. Do września 2020 roku Grupa KZN Bieżanów wyprodukuje i dostarczy tam 58 rozjazdów z czego 40 proc. będzie przetransportowanych w technologii blokowej.
– Przy realizacji tego zadania na pierwszy ogień poszły dwa rzadziej spotykane rozjazdy zwyczajne o promieniu 760 metrów oraz dwa, będące wciąż nowością w Polsce, rozjazdy krzyżowe podwójne zmontowane na podrozjazdnicach strunobetonowych. Takie właśnie rozjazdy Rkp60E1-190-1:9 ssb, trafiły w ostatnich dniach do Zgierza i był to według mojej wiedzy pierwszy na naszej sieci kolejowej transport i rozładunek z zachowaniem wszystkich wytycznych instrukcji Id-114, czyli przy wykorzystaniu specjalistycznych wagonów z uchylnymi platformami i dedykowanego do takich prac dźwigu kolejowego. A mówiąc precyzyjniej, pierwszy komercyjny, bo kilka lat temu Grupie KZN Bieżanów udało się dostarczyć taki rozjazd z wykorzystaniem wagonów Switcher na poligon badawczy w Świdniku – zaznacza Mateusz Kozak, dyrektor ds. logistyki w KZN Rail, spółki odpowiedzialnej w krakowskim holdingu za blokową logistykę rozjazdów.
Podstawowym wyzwaniem przy transporcie rozjazdów krzyżowych na podrozjazdnicach strunobetonowych są ich parametry. Część środkowa z krzyżownicami podwójnymi waży 31,5 tony, jej długość to 22 a maksymalna szerokość 3,7 metra. Grupa KZN Bieżanów może bezpiecznie przewieźć taki fabrycznie zmontowany blok dzięki systemowi Switcher, który umożliwia również precyzyjny wyładunek przy użyciu dźwigu kolejowego lub suwnic bramowych, z możliwym uzupełnieniem procesu rozładunku skrajnych bloków krzyżownic pojedynczych przy użyciu dźwigów kolankowych zamontowanych na wagonach Switcher+.
Zmodyfikowane konstrukcyjnie rozjazdy krzyżowe, montowane na podrozjazdnicach strunobetonowych, to mały przełom na polskiej sieci kolejowej. Umożliwiają podniesienie prędkości eksploatacyjnej do 120 km/h oraz charakteryzują się istotnym wydłużeniem żywotności konstrukcji, zmniejszając częstotliwość i zakres prac utrzymaniowych. Rozwiązania konstrukcyjne KZN-u zakładają stosowanie krzyżownic z odpornego na ścieranie staliwa manganowego lub bainitycznego oraz zamknięć nastawczych niewrażliwych na pełzanie własnej konstrukcji SZN60, umieszczonych w wąskiej podrozjazdnicy zespolonej. Taka konfiguracja znacząco wydłuży cykl eksploatacyjnego rozjazdu.
W ramach realizacji kolejnych dostaw na Łódzki Węzeł Kolejowy, wyprodukowane i fabrycznie zmontowane w Krakowie rozjazdy trafią jeszcze na stacje Żabieniec, Ozorków, Łęczyca, będą to konstrukcje o promieniach R500, R760, R1200 oraz Rkpd oczywiście na podrozjazdnicach strunobetonowych.