KZN Rail zbuduje zaplecze techniczne Kolejom Małopolskim
Konsorcjum firm Budimex i KZN Rail podpisało umowę z Kolejami Małopolskimi na budowę i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w Krakowie. Zadanie zostanie zrealizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Termin realizacji zaplanowano na 18 miesięcy od dnia podpisania kontraktu.
Starania o budowę bazy utrzymaniowej dla Kolei Małopolskich trwały od kilku lat. W listopadzie 2018 roku poprzedni zarząd przewoźnika zrezygnował z jej budowy w Krakowie po nieudanych negocjacjach z PKP SA i podpisał trzyletnią umowę dzierżawy z Oświęcimiem. W ubiegłym roku powrócono do zlokalizowania bazy w Krakowie i ogłoszono przetarg, który wygrało konsorcjum Budimex i KZN Rail.
Podpisanie umowy było możliwe dzięki temu, że Sejmik Województwa Małopolskiego wyraził zgodę na dokapitalizowanie spółki Koleje Małopolskie kwotą 1,8 mln złotych.
Powierzchnia na jakiej będzie działał Budimex i KZN Rail została wydzierżawiona od Grupy PKP na 30 lat. W ramach umowy na terenie 3,38 ha powstanie hala kolejowa o wymiarach ok. 36 m x 141 m. Tego typu zaplecze pomieści nawet do 30 pojazdów 4 i 5 członowych.
Budynek zostanie podzielony na cztery strefy, w których znajdować się będzie część warsztatowo-naprawcza, biurowo-socjalna, magazynowa i myjnia taboru. Zgodnie z projektem w hali powstaną niezbędne urządzenia oraz m.in. instalacje wodociągowe, sanitarne, centralnego ogrzewania i klimatyzacja pomieszczeń. W bezpośrednim sąsiedztwie myjni zaplanowano budowę oczyszczalni ścieków przemysłowych o przepustowości około 5 dm3/s.
W ramach projektu zmodernizowana zostanie sieć sterowania ruchem kolejowym oraz sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne. Po stronie KZN Rail będzie również przebudowa całego układu torowego, sieci trakcyjnej oraz wbudowanie 16 rozjazdów, umożliwiających sprawne poruszanie się pociągów po całej bocznicy.
Szczególną wagę inwestycji dla rozwoju kolei aglomeracyjnych podkreślał obecny na podpisaniu umowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Nic dziwnego, gdyż nowoczesne i funkcjonalne zaplecze utrzymaniowe, choć niewidoczne dla pasażera, pozostaje gwarantem niezawodności taboru i wysokiej jakości usług przewoźnika.
Budowa centrum serwisowego dla przewoźnika kolejowego to pierwsza tego typu inwestycja Budimeksu. Spółka posiada jednak wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów kolejowych. Zrealizowała m.in. modernizację LCS Kutno na odcinku Żychlin – Barłogi o długości 18 km oraz realizuje przebudowę stacji Port Gdynia o wartości 1,8 mld zł brutto. Natomiast spółka KZN Rail realizował bardzo podobne zamówienie dla Kolei Dolnośląskich. Obie spółki mają bogate portfolio wspólnie realizowanych projektów, choćby aktualnie realizowana w Krakowie budowa Trasy Łagiewnickiej czy modernizacja Zajezdni Nowa Huta, gdzie KZN Rail działa jako podwykonawca prac torowych dla Budimeksu. Spółki posiadają własny sprzęt do wykonywania robót kolejowych oraz wyspecjalizowaną kadrę inżynierów, dzięki czemu realizują wygrywane kontrakty w terminie, gwarantując najwyższą jakość.