Nietypowe konstrukcje dla niemieckiej Kolonii
Grupa KZN Bieżanów wyprodukowała rozjazdy tramwajowe dla Zakładów Komunikacyjnych w Kolonii. Konstrukcje dostarczone na położony w centrum miasta Barbarossaplatz zostały wyposażone w kompozytowe podrozjazdnice.
Kontrakt pozyskany przez spółkę KZN Bahntechnik, reprezentującą krakowską grupę kapitałową na rynkach niemieckojęzycznych, zakładał zastosowanie kilku interesujących rozwiązań technicznych w wyprodukowanych rozjazdach tramwajowych z szyn pełnogłówkowych (Rz 49E1-190-1:9 ssFFU).
– Klient oczekiwał zastosowania podkładów i podrozjazdnic wykonanych z drewnopodobnego syntetyku. Wykorzystane przez nas elementy wykonane były z kompozytowego tworzywa FFU (Fiber-reinforced Foamed Urethane), czyli pianki poliuretanowej zbrojonej włóknem szklanym. Argumentem zamawiającego była wydłużona żywotność tych elementów, które docelowo zostaną zabudowane w tzw. zielonym torowisku i będą narażone na niekorzystne czynniki środowiskowe, zwłaszcza działanie wilgoci – argumentuje Artur Kępa, prezes KZN Bahntechnik. – Inną techniczną ciekawostką było też zastosowanie przez nas zamknięcia hydraulicznego, znanego w Polsce raczej jako stricte kolejowe rozwiązanie – dodaje Kępa.
Kontrakt dla Kolonii (KVB Kölner Verkehrs-Betriebe AG) jest kolejnym realizowanym przez Grupę KZN Bieżanów na tramwajowym rynku niemieckim. W ostatnich kilkunastu miesiącach wyroby z krakowskiej fabryki trafiły do Frankfurtu nad Menem, Hannoveru, Berlina, Bremy i Krefeld. W tym ostatnim mieście zastosowane zostało inne niespotykane jeszcze w Polsce rozwiązanie związane z podrozjazdnicami – zostały one wykonane z drewna nasączanego roztworem specjalnych soli, przyjaznych środowisku naturalnemu.