Lider zabudowy rozjazdów
W 2014 roku spółka KZN Rail, ogniwo wykonawcze Grupy KZN Bieżanów, zabudowała ponad dwie setki rozjazdów. To pokazuje istotną rolę spółki, jako wyspecjalizowanego podmiotu zabudowującego całe układy torowe, głowice i węzły rozjazdowe. Realną rolę potwierdzoną dekadą doświadczeń holdingu w działalności na rynku wykonawczym.
KZN Rail podsumował pierwszy, pełny rok działalności operacyjnej. Z tej okazji krakowska spółka przedstawiła dotychczasowe osiągnięcia oraz plany rozwoju. W 2014 roku podmiot wykonawczy z Grupy KZN Bieżanów zabudował ponad 200 kolejowych i tramwajowych rozjazdów oraz skrzyżowań torów, blisko 11 kilometrów torów tramwajowych oraz wykonał ponad 4 tysiące specjalistycznych spawów termitowych. Taki wynik udało się osiągnąć dzięki kluczowym inwestycjom w węzły rozjazdowe na linii kolejowej nr 1 (Częstochowa-Koluszki), CMK (stacja Szeligi), magistrali kolejowej E30 (Bochnia). W sektorze miejskiej infrastruktury szynowej najważniejszymi realizacjami są łódzka trasa W-Z, ul. Mogilska w Krakowie, toruńska trasa średnicowa, czy prace torowe na zajezdni w Olsztynie. Szczególnie istotne dla spółki jest to ostatnie, trwające jeszcze zadanie pozwalające zdobyć niezbędne doświadczenia w budowie nowoczesnych zapleczy technicznych dla przewoźników.
– Ten rok dobitnie potwierdził, że decyzja o wydzieleniu nas jako samodzielnego i wyspecjalizowanego w zabudowie rozjazdów podmiotu była słuszna nie tylko z punktu widzenia grupy kapitałowej, ale także całego rynku – podkreśla Grzegorz Leszczyński prezes KZN Rail. – Zgodnie z naszymi przewidywaniami zapotrzebowanie na wysokospecjalistyczne usługi związane z profesjonalną zabudową konstrukcji rozjazdowych jest bardzo wysokie. To napędzało nasz portfel zamówień w całym ubiegłym roku – podkreśla.
Plany spółki na 2015 rok obejmują konsekwentną ekspansję w sektorze specjalistycznej zabudowy rozjazdów. – Liczymy się z rosnącymi potrzebami rynku w zakresie outsourcingu najbardziej skomplikowanych prac torowych, związanych z rozjazdami i skrzyżowaniami torowymi – podkreśla Aleksander Furtak, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji kontraktów KZN Rail. – Korzystając z potencjału całej Grupy KZN Bieżanów, już wkrótce zaproponujemy naszym kontrahentom usługi związane z bezpieczną logistyką rozjazdów oparte na innowacyjnym systemie transportu i rozładunku całych bloków rozjazdowych opracowanym przez spółkę-matkę, czyli Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów”. W ten sposób będziemy w stanie zaoferować zamawiającemu wszystko co związane jest z rozjazdem: konstrukcje, specjalistyczny transport zdecydowanie poprawiający jakość rozjazdu na początku jego eksploatacji, profesjonalną zabudowę wraz z pracami dodatkowymi takimi jak spawanie termitowe – podkreśla.
Warto zaznaczyć, że ta strategia ma solidne podstawy. W trakcie ubiegłego roku spółka intensywnie rozwijała swój i tak już dobrze wyposażony park maszynowy. Pozwala on KZN Rail zupełnie samodzielnie wykonywać zadania związane z kolejową i tramwajową infrastrukturą szynową. Dzięki dobremu zapleczu technicznemu wydzielone ekipy wykonawcze i spawalnicze spółki są w stanie niemal natychmiastowo reagować na zgłoszenia dotyczące specjalistycznego montażu, wieloetapowych odbiorów kolejowych, usuwania awarii czy skutków wykolejeń. Atutem firmy jest młoda kadra, legitymująca się już gruntownym doświadczeniem wykonawczym a – na poziomie kadry kierowniczej – posiadająca specjalistyczne wykształcenie techniczne oraz niezbędne uprawnienia kolejowe, drogowe i konstrukcyjne.
Dostępny w spółce potencjał technologiczny i kapitał specjalistycznej wiedzy nie jest zaskoczeniem, bo choć działa ona jako samodzielny podmiot dopiero od połowy 2013 roku, to jednak jest bezpośrednim, prawnym kontynuatorem działalności Oddziału Robót Zewnętrznych Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów”, działającego w latach 2005-2013. KZN Rail jest więc w stanie wykazać się już dziesięcioletnim doświadczeniem w branży oraz niezbędnymi odpowiednimi referencjami, zdobytymi przy okazji takich realizacji jak: przebudowa węzła rozjazdowego Westerplatte-Pawia-Lubicz-Basztowa (Kraków 2005), modernizacja ul. Świeradowskiej i ul. Bardzkiej (Wrocław 2009-2010), modernizacja układu torowego zabytkowego dworca Wrocław Główny (2010-2012), modernizacja torowisk na ul. Legnickiej, ul. Podwale, ul. Kosmonautów, osiedlu Kozanów, ul. Piłsudskiego-Kołłątaja oraz węzeł przesiadkowy Stadion EURO 2012 (Wrocław 2011-2012) oraz licznych modernizacji kolejowych wykonywanych punktowo na wielu stacjach i węzłach rozjazdowych.