Switcher z nagrodą Malinowskiego
Technologia, której kluczowym elementem jest specjalistyczny wagon Switcher, otrzymała główną nagrodę w prestiżowym Konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego w kategorii Infrastruktura. To potwierdzenie olbrzymiego zainteresowania tym innowacyjnym rozwiązaniem, które było widoczne podczas targów Trako 2015.
Statuetka Malinowskiego dla Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów” trafiła za Innowacyjną technologię produkcji i zabudowy wysokiej jakości rozjazdów kolejowych. – Wyróżnikiem naszego systemu jest kompleksowe podejście do całego procesu produkcji, logistyki i zabudowy rozjazdów kolejowych. Dzięki niemu jesteśmy w stanie radykalnie podnieść jakość początkową i przyspieszyć proces zabudowy tych kluczowych elementów infrastruktury kolejowej – powiedział w trakcie wręczania statuetki Ryszard Leszczyński, prezes KZN „Bieżanów”. – W naszej technologii innowacyjne i wyjątkowe jest zwłaszcza połączenie funkcji bezpiecznego transportu i rozładunku rozjazdów – podkreślał szef KZN.
Biorąc pod uwagę, że rozjazdy są newralgicznym elementem infrastruktury kolejowej, a ich stan techniczny ma istotny wpływ na prędkość pociągów, komfort i pewność podróży, system zwiększający ich jakość początkową jest bardzo pożądany. Pozwoli on wydłużyć cykl życia tych produktów, zmniejszy zakres i częstotliwość czynności utrzymaniowych, podniesie ich niezawodność. Co istotne system autorstwa KZN pozwoli czterokrotnie skrócić czas zabudowy rozjazdów, jednocześnie wyeliminuje problem niedostatecznej kontroli jakości montażu zarówno przez producenta, jak i przez PKP PLK w warunkach placu budowy.
Trzon, nagrodzonego statuetką Malinowskiego systemu, to prezentowany na targach Trako „Switcher” – czyli innowacyjny pojazd szynowy o długości 27,5 m zintegrowany z dźwigami oraz modułami mocowania na platformach i usztywnienia rozjazdów podczas za- i rozładunku. Dźwigi dostosowane zostały do pracy w ograniczonej przestrzeni, dzięki czemu możliwy stał się rozładunek wagonu bez konieczności demontażu trakcji. Sterowane cyfrowo dźwigi umieszczone na końcach wagonu umożliwiają precyzyjny za- i rozładunek rozjazdu zarówno z wagonu wyposażonego w dźwig, jak i z wchodzącego w skład systemu wagonu bezdźwigowego, wykorzystywanego do transportu bloków rozjazdowych o największych gabarytach. Elastyczność rozwiązania pozwala na przewóz wszystkich typów rozjazdów, także tych o promieniu 1200 m.