Krzyżownice z wkładką typu INSERT
Czym krzyżownice typu INSERT różnią się od monoblokowych i co warto o nich wiedzieć? Zapraszamy do Akademii KZN!
Krzyżownice typu INSERT
Na konstrukcję krzyżownicy z wkładką typu INSERT składają się szyny dziobowe wykonane z profili szynowych i dogrzane do odlewu ze staliwa manganowego, z którym tworzą tak zwaną dziobnicę. Zastosowanie wkładki ze staliwa manganowego w tym typie krzyżownicy pozwala na wykorzystanie specjalnych, pożądanych właściwości materiału i skoncentrowanie ich w kluczowym, newralgicznym obszarze, tj. w miejscu przeskoku koła taboru. Tu również, jak wspominaliśmy przy opisie krzyżownicy monoblokowej, stosowana jest wkładka austenityczna, która pełni funkcję buforu umożliwiającego połączenie elementów wykonanych ze staliw o różnych składach chemicznych.
Dziobnica jest skręcona poprzecznie z szynami skrzydłowymi, wykonanymi z profili szynowych za pomocą zestawu wkładników. Szyny skrzydłowe w środkowej części krzyżownicy okalają wykonaną ze staliwa manganowego środkową część dziobnicy, tworząc charakterystyczny kształt w formie zbliżonej do równoległoboku (lub inaczej: przypominający przekrój diamentu). Ten typ konstrukcji stosuje się w rozjazdach przeznaczonych do przejazdu taboru po torze prostym z prędkością nawet do 200 km/h.
Eksploatacja krzyżownic z wkładką typu INSERT
Krzyżownice typu INSERT z wkładką manganową zachowują najważniejsze zalety materiału w strategicznym obszarze konstrukcji. To m.in. utwardzanie pod wpływem wywieranych nacisków i wysoka odporność na ścieranie. Tak jak w przypadku krzyżownic monoblokowych manganowych, w początkowym okresie od zabudowy do standardowych prac utrzymaniowych należy szlifowanie spływów typowych dla zastosowanego materiału. Dodatkowo, ze względu na występujące w tym typie konstrukcji poprzeczne połączenia śrubowe elementów krzyżownicy, należy okresowo kontrolować ich stan i prawidłowe dokręcenie.