Badania Switchera zakończone

KZN Bieżanów oraz Instytut Kolejnictwa zakończyły proces badań „Switchera”, nowatorskiego systemu do transportu rozjazdów. Badania zostały przeprowadzone na hamowni kolejowej w Instytucie Kolejnictwa, na odcinkach testowych w Żmigrodzie, pod Olsztynem oraz na górskim, krętym fragmencie linii nr 98 Grybów – Ptaszkowa. Zasymulowano również zjazd wagonu z przełęczy św. Gotarda. 

– W systemie opracowanym przez KZN Bieżanów innowacyjne i wyjątkowe jest połączenie funkcji transportu i rozładunku rozjazdów. To rozwiązanie powinno zapewnić poprawę jakości początkowej rozjazdów zabudowywanych na sieci PKP PLK, a w konsekwencji przedłużyć ich żywotność – mówi dr. inż. Andrzej Massel, zastępca dyrektora w Instytucie Kolejnictwa.

W ramach badań wykonanych przez Instytut Kolejnictwa zasymulowany został m.in. zjazd wagonu z przełęczy Św. Gotharda. Na tej linii kolejowej, której najwyższy punkt położony jest na wysokości 1151 m.n.p.m. na długości kilkudziesięciu kilometrów występują pochylenia do 26-28 promili. Przy takim obciążeniu układ hamulcowy długotrwale się nagrzewa. – Celem tego badania, wykonanego na torze w Żmigrodzie, jest sprawdzenie odporności układu hamulcowego na obciążenia cieplne. Badany pojazd przeszedł test bez zarzutu – dodaje Massel.

System Switcher w różnych konfiguracjach

„Switcher” przeszedł pełen zakres badań niezbędnych do uzyskania certyfikacji zgodności z wymaganiami TSI (technicznych specyfikacji interoperacyjności) oraz świadectw dopuszczenia typu pojazdu kolejowego. – Obecnie uruchamiamy procedury certyfikacji w Transportowym Dozorze Technicznym, Instytucie Kolejnictwa oraz Urzędzie Transportu Kolejowego. Liczymy na ich zakończenie jeszcze w tym roku – mówi Ryszard Leszczyński, prezes zarządu KZN Bieżanów.

 Kompletne badania były przeprowadzone przez Instytut Kolejnictwa w jego warszawskiej siedzibie oraz na testowych odcinkach torów w Żmigrodzie, pod Olsztynem oraz na górskim, krętym fragmencie linii nr 98 Grybów – Ptaszkowa. Kompleksowe badania objęły system hamulcowy – sprawdzano poprawność i intensywność hamowania, określono wartości sprawności statycznej i dynamicznej przekładni hamulcowej, a w badaniach ruchowych sprawdzono skuteczność hamowania. Oprócz tego wagon przeszedł też serię badań dynamicznych w stanie próżnym i ładownym, a także badania hałasu, nacisków oraz masy własnej, zachowania w łukach o minimalnym promieniu oraz wytrzymałości konstrukcji.

 „Switcher” to opracowany przez KZN pojazd szynowy o długości 27,5 m zintegrowany z dźwigiem oraz modułami mocowania na platformach i usztywnienia rozjazdów podczas za- i rozładunku. Dźwig dostosowany został do pracy w ograniczonej przestrzeni, dzięki czemu możliwy stał się rozładunek wagonu bez konieczności demontażu trakcji. Sterowane cyfrowo dźwigi umieszczone z obu stron wagonu umożliwiają precyzyjny za- i rozładunek rozjazdu zarówno z wagonu wyposażonego w dźwig, jak i z wchodzącego w skład systemu wagonu bezdźwigowego, wykorzystywanego do transportu rozjazdów o większym promieniu. Elastyczność rozwiązania pozwala na przewóz wszystkich typów rozjazdów, także tych o promieniu 1200 m. System pozwoli czterokrotnie skrócić czas zabudowy rozjazdów, jednocześnie wyeliminuje problem braku kontroli jakości montażu zarówno przez producenta, jak i przez PKP PLK w warunkach placu budowy.

Rozjazdy są newralgicznym elementem infrastruktury kolejowej. Ich stan ma bezpośredni wpływ na to, z jaką prędkością mogą jeździć pociągi. Obecnie eksploatowanych jest ok. 44 tys. rozjazdów. Przy rocznej potrzebie wymiany 2 550 sztuk (1 830 sztuk zaległości i 720 sztuk w ramach cyklu życia) w ostatnich latach wymieniano zaledwie ok. 500 sztuk rocznie, czyli stanowczo za mało, żeby powstrzymać degradację infrastruktury.

Zobacz wszystkie aktualności