Nowe tory na łącznicy Zabłocie-Krzemionki
Budowa strategicznego z punktu widzenia Krakowa i Małopolski odcinka linii kolejowych wchodzi w decydującą fazę. Po miesiącach prac przygotowawczych rozpoczyna się budowa nowych torów, na zlecenie generalnego wykonawcy zrealizuje ją spółka KZN Rail specjalizująca się w zabudowie kluczowych elementów infrastruktury kolejowej.
Rozpoczęta we wrześniu ub. roku inwestycja zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka (nr 91) i Kraków Płaszów – Oświęcim (nr 94). Estakady kolejowe połączą całkowicie zmodernizowane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Łącznica, czyli w kolejowej nomenklaturze linia nr 624, umożliwi bezpośredni przejazd pociągów na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów i zmiana kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.
Do tej pory prace polegały na przygotowaniu terenu (m.in. wyburzenia) i budowie części podpór dwóch przyszłych estakad. – Aktualnie rozpoczynamy część stricte kolejową, w której kluczową rolę wykonawcy, czyli Budimex i Ferrovial Agroman, powierzyli naszej spółce – mówi Grzegorz Leszczyński, prezes KZN Rail. – Zabudujemy niespełna 6 km torów. Oczywiście wbudujemy również rozjazdy, co należy do naszej wąskiej specjalizacji. Dostarczy je lider naszej grupy kapitałowej, spółka KZN „Bieżanów” – dodaje Leszczyński.
KZN Rail zaczyna budowę nowych torów od układania nowego toru 1 na linii 91 w okolicy nowego przystanku Kraków Zabłocie – W chwili obecnej stary tor został już całkowicie usunięty i wykonana została częściowo nowa podbudowa – mówi Aleksander Furtak, członek zarządu KZN Rail. – Naszym zadaniem będzie wykonanie około 500 metrowego odcinka nowych torów wraz z wstawką pod przyszły rozjazd umożliwiający wjazd na łącznicę, czyli linię nr 624 – dodaje.
W tej chwili cały pasażerski ruch aglomeracyjny i dalekobieżny odbywa się po sąsiednim torze nr 2. Pociągi zostaną skierowane na nowy tor po jego ukończeniu. Wówczas rozpoczną się analogiczne prace przygotowawcze na torze 2 – usunięcie starego torowiska i wykonanie nowej podbudowy. – Według aktualnego planu w tym czasie przeniesiemy się na Krzemionki, gdzie zabudujemy dwa rozjazdy stacyjne. To będzie praca pod presją, bo polegać będzie na włączeniu toru nr 1 w tor nr 2 przy całkowitym zamknięciu obu, wymusi to na nas ekspresowe tempo z pracą 24 godziny na dobę. Następnie wrócimy na linię nr 91 i zaczniemy budowę toru 2 z identyczną wstawką pod nowy rozjazd – podkreśla Furtak.
Jak widać ze strony KZN Rail wymagana jest dość duża elastyczność i mobilność ekip budowlanych. Całość pierwszego etapu prac musi bezwzględnie zostać ukończona przed Światowymi Dniami Młodzieży, które odbędą się w Krakowie między 25-31 lipca 2016. – Tuż po tym wydarzeniu chcemy zabudować rozjazdy umożliwiające przejazd między linią 91 a łącznicą. Ze względu na obciążenie „średnicowej” linii Krakowa, na której odbywa się większość przewozów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, poważnie rozważamy wykorzystanie technologii zabudowy rozjazdów w blokach przy użyciu wagonów Switcher, której KZN Rail jest wyłącznym operatorem. Skróciłoby to wydatnie dalsze zamknięcia torów i zmniejszyło utrudnienia dla pasażerów. To wiązałoby się oczywiście z podniesieniem kosztów, ale jestem przekonany, że zaoszczędzony w ten sposób czas oraz wysoka jakość i trwałość przewiezionych w blokach rozjazdów są rozsądną alternatywą dla zarządcy sieci. Dlatego też będziemy starali się przekonać wszystkich zainteresowanych do tej opcji – zaznacza Grzegorz Leszczyński.
Ostatni etap to prace w rejonie Krzemionek i budowa torowiska na obu równoległych estakadach łącznicy. W odróżnieniu od nasypów kolejowych na tym podłożu szyny układane będą nie na strunobetonach, lecz na podkładach stalowych typu ypsilon. Według aktualnego harmonogramu prace na tych odcinkach powinny być wykonywane na przełomie 2016 i 2017 roku. Wszystkie roboty wykończeniowe związane z nawierzchnią szynową powinny zostać zakończone do maja przyszłego roku.
Zobacz wszystkie aktualności