Nowa Sarzyna – blokowy transport rozjazdów Rkpd
W ramach realizacji projektu „Modernizacja stacji Nowa Sarzyna” przetransportowane w blokach i rozładowane zostały, kluczowe dla tej lokalizacji, rozjazdy krzyżowe. Za sprawną organizację procesu odpowiadała spółka KZN Rail, wyłączny operator logistyczny systemu Switcher.
Zgodnie z umową z generalnym wykonawcą, spółką PNUIK Kraków, Grupa KZN Bieżanów dostarczy wszystkie 11 rozjazdów stacyjnych. Cztery z nich, będące rozjazdami krzyżowymi, mają trafić na miejsce zabudowy w technologii blokowej. Dwa pierwsze rozjazdy Rkpd 49E1-190-1:9 ssd trafiły na plac budowy już 21 sierpnia br. Konstrukcje wyprodukowane w krakowskiej fabryce Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów” zostały tam także w pełni zmontowane i odebrane przez komisarzy reprezentujących zarządcę sieci. Następnie wagonami Switcher przewiezione zostały do Nowej Sarzyny. – Tu jeden z rozjazdów trafił w wyznaczone przez wykonawcę kontraktu miejsce magazynowe. Natomiast drugi został posadowiony bezpośrednio w miejscu docelowym, w trakcie krótkiego, nocnego zamknięcia – mówi Mateusz Kozak, kierownik logistyki KZN Rail, odpowiedzialny na miejscu za tę realizację. – Oba rozładunki wykonaliśmy wykorzystując potencjał dźwigowy systemu Switcher. Pewnym wyzwaniem był ten realizowany w nocy, gdyż szerokość międzytorza wynosiła w tym przypadku 5,5 metra – dodaje.
W ramach procesu logistycznego stosunkowo lekkie bloki krzyżownic pojedynczych (patrz grafika) transportowane były na wagonach Switcher+ i rozładowywane przy pomocy zamontowanych nań hds-ów. Natomiast posiadające już poważne gabaryty bloki zwrotnicowe, z krzyżownicami podwójnymi, trafiały na plac budowy na bazowych wagonach Switcher wyposażonych tylko w długą platformę. Ich rozładunek realizowany był hds-ami z sąsiadujących wagonów Switcher+.
– Podobną realizację przeprowadzimy we wrześniu. Wówczas na potrzeby południowej głowicy stacyjnej dostarczymy kolejne dwa rozjazdy Rkpd w blokach – mówi Mateusz Kozak. – Tak przetransportowane i rozładowane rozjazdy posiadają przewagę jakości początkowej, trwałości i pozwalają ograniczyć koszty utrzymaniowe. Dlatego idealnie wpisują się w cel inwestycji, którym jest poprawa bezpieczeństwa przewożonych ładunków tranzytowych oraz obsługa przesyłek towarów niebezpiecznych kierowanych na bocznicę kolejową do Zakładów Chemicznych Ciech Sarzyna S.A – dodaje główny logistyk KZN Rail.
Przy tej okazji podkreślić należy, że Grupa KZN Bieżanów jako jedyny podmiot na rynku oferuje, wymaganą instrukcją Id-114, logistykę blokową rozjazdów krzyżowych podwójnych, montowanych zarówno na drewnianych jak i strunobetonowych podrozjazdnicach. Przykładem przewozu i rozładunku tych drugich jest realizacja na poligonie doświadczalnym w Świdniku w listopadzie 2015 roku.