Grupa KZN Bieżanów zmienia czeski rynek rozjazdowy

Krakowski holding udostępnia specjalistyczne wagony Switcher czeskim wykonawcom, rozszerzając tym samym kulturę techniczną dostarczania prefabrykowanych rozjazdów na miejsce zabudowy.

Specjalistyczne wagony Switcher TILT wraz doświadczoną obsługą uczestniczą od kilku tygodni w pracach związanych z przebudową leżącego na Morawach węzła Přerov i znajdującej się w jego obrębie stacji Dluhonice. Wagony z KZN-u uczestniczyły już w kilku realizacjach dostarczając na miejsce zabudowy najszersze elementy bloków rozjazdowych – krzyżownice, dla rozjazdów o promieniach 1200 i 2500 metrów. Pozostałe bloki rozjazdowe, czyli zwrotnice i szyny łączące, trafiały na plac budowy przy użyciu standardowych wagonów platform.

– Do naszych zadań należał nadzór nad załadunkami bloków rozjazdowych w zakładzie montującym rozjazdy należącym do DT Prostějov, zamocowanie tych konstrukcji na wagonach i przygotowanie ich do transportu. Następnie na miejscu zabudowy współpracowaliśmy z obsadą lokomotywy oraz dźwigu kolejowego, umożliwiając bezpieczne podjęcie i bliski transport ładunku do wyznaczonej lokalizacji. W całym projekcie najważniejsze było pokazanie naszej technologii i spraw

dzenie możliwości przewozu bloków rozjazdowych dla promienia 2500 metrów, konstrukcji których jeszcze nasze Switchery nie transportowały – mówi Mateusz Kozak, dyrektor logistyki KZN Rail, organizujący pracę obsługi wagonów w Czechach.
 

– Całość projektu jest przykładem doskonałej transgranicznej współpracy której celem jest szersze rozpropagowanie w Czechach systemu blokowego transportu i rozładunku rozjazdów kolejowych. Bezpieczeństwo na placu budowy, skrócony czas montażu w torze, dostawa just-in-time, a przede wszystkim wysoka jakość początkowa, skutkująca wydłużonym okresem eksploatacji i niższymi kosztami utrzymania, to coś co powinno interesować każdego zarządcę sieci kolejowej – zaznacza Wojciech Musiał, członek zarządu, dyrektor ds. sprzedaży KZN Switcher, koordynujący z ramienia krakowskiego holdingu cały projekt.

– Wykorzystaliśmy bliskie relacje i współpracę z Grupą KZN Bieżanów, będącą producentem wagonów Switcher Tilt i wynajęliśmy ten sprzęt na pierwsze tego typu realizacje w naszym portfolio. Transportowaliśmy najszersze, krytyczne części rozjazdów na Switcherach w pozycji uchylnej. A w miejscu docelowym – na stacji Dluhonice, wszystkie bloki zostały rozładowane przy pomocy ciężkiego dźwigu kolejowego dostarczonego przez Swietelsky Rail – mówi Radim Wrana, dyrektor ds. prac torowych spółce Subterra, należącej do Grupy Metrostav. Ważnym partnerem dla Grupy KZN Bieżanów był także czeski oddział firmy Strabag, na którego odcinku zabudowywane były bloki rozjazdów o promieniu 2500 metrów.

Projekt blokowego transportu rozjazdów przy użyciu Switcherów został zrealizowany w ramach przebudowy kluczowego węzła kolejowego Přerov, która umożliwi szybsze połączenie Ostrawy zarówno z Ołomuńcem, jak i stolicą kraju Pragą, a także położonym na południu Czech Břeclaviem. Obecny etap obejmuje przebudowę mijanki Dluhonice i trójkąta linii Přerov – Prosenice, Dluhonice – Prosenice i Přerov – Dluhonice. W rejonie stacji Dluhonice poprowadzone zostały równolegle dwie dwutorowe linie do Přerova i Prosenic. Tę ważną dla czeskich kolei inwestycję realizuje konsorcjum Eurovia, Subterra, Strabag Rail i GJW Praha.

 

 

Zobacz wszystkie aktualności