Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe już są!

Z pierwszych wykładów Akademii KZN mogliście dowiedzieć się, jak prefabrykacja rozjazdów kolejowych stała się cichą, ale znaczącą rewolucją kolejową. Zmiany w logistyce i podniesienie jakości początkowej konstrukcji sprawiło, że na przestrzeni kilku ostatnich lat rozjazdy w blokach stały się już normą. A co z konstrukcjami tramwajowymi? Czy rozjazdy tramwajowe także można prefabrykować? Sprawdź, jak nowe rozwiązanie może zmienić sposób projektowania zabudowy węzłów tramwajowych.

Skąd pomysł na prefabrykację rozjazdów tramwajowych?

Łącząc siły spółek Grupy KZN Bieżanów: doświadczenie KZN Rail w zaawansowanej logistyce i zabudowie rozjazdów tramwajowych oraz umiejętności produkcji rozjazdów kolejowych w blokach KZN Bieżanów, nasi specjaliści stworzyli innowacyjną koncepcję: technologię Contrack (z angielskiego concrete – beton i track – tor). To nie tylko wynik doświadczeń Grupy w segmentach tramwajowym i kolejowym, ale też odpowiedź na zainteresowanie zarządców sieci nowymi rozwiązaniami usprawniającymi prace budowlane, szczególnie w obszarze zabudowy węzłów tramwajowych.

Dotychczasowe metody zabudowy węzłów tramwajowych powodowały długotrwałe utrudnienia w ruchu. Najbardziej czasochłonnym elementem tego procesu jest wiązanie warstw betonu, które w sprzyjających warunkach trwa 28 dni. Do tego należy także doliczyć tzw. okna pogodowe. Przez cały ten czas w obszarze budowy musi zostać wstrzymany ruch, a zarządcy zmuszeni są do organizacji komunikacji zastępczej. Generuje to wysokie koszty – także społeczne. Taki proces zabudowy jest przyczyną wielu niedogodności dla pasażerów transportu kołowego.

Co to technologia Contrack?

Contrack to rozwiązanie polegające na prefabrykacji rozjazdów i całych węzłów tramwajowych. Zastosowanie tej technologii pozwala na przeniesienie procesu wiązania betonu do fabryki producenta, skracając czas zabudowy rozjazdu o około 60%. Wyprodukowanie gotowego bloku betonowego poza miejscem budowy pozwala też na uniezależnienie się od warunków pogodowych. Co ważne, to nie tylko przyspieszenie prac, ale też szybsze przywrócenie ruchu kołowego i pieszego podczas budowy skrzyżowań łączących ruch tramwajowy i samochodowy lub pasów autobusowo-tramwajowych.

 

 

Wykorzystanie przygotowanego w fabryce bloku rozjazdu pozwala na uzyskanie większej precyzji konstrukcji, a co za tym idzie – wyższej jakości początkowej, trwałości i lepszej kontroli kosztów produkcji w całym cyklu użytkowania. Technologia Contrack umożliwia też wymianę stalowej części rozjazdu bez konieczności demontażu warstwy betonowej – dotychczas takie prace wiązały się z ponownym przeprowadzeniem czasochłonnego procesu wiązania warstw betonu. Dzięki takiemu rozwiązaniu remonty rozjazdów będą mogły zostać przeprowadzone nawet w ciągu jednego weekendu.

 

Jak wygląda rozjazd tramwajowy w bloku?

Technologia Contrack zakłada integrację trzech elementów nawierzchni:

Pełna integracja rozjazdu z blokiem żelbetowym może nastąpić już w fabryce producenta lub bezpośrednio na placu budowy. Uzależnione jest to od wymagań i technologii budowlanych zarządców sieci tramwajowych.

Pierwszy rozjazd w technologii Contrack został już zabudowany w kwietniu 2023 na skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich i Piekarskiej w Bytomiu.

Wypracowana koncepcja technologiczna obejmuje proces projektowania, logistyki, zabudowy prefabrykatu, a także bezpiecznej wymiany całości lub części konstrukcji stalowej rozjazdu. Z kolejnych wpisów Akademii KZN dowiesz się między innymi: jakie procesy towarzyszyły opracowaniu technologii, w jaki sposób znajdujemy najlepsze rozwiązania, z jakimi procesami logistycznymi wiąże się prefabrykacja rozjazdu tramwajowego i czego nauczyła nas realizacja w Bytomiu.

Zobacz wszystkie aktualności