Płytkorowkowa krzyżownica blokowa dwuwarstwowa

Konstrukcja warstwowa krzyżownicy jest z powodzeniem zastosowana w wielu lokalizacjach m.in. w Krakowie, Wrocławiu, Łodzi i Bytomiu i spełnia wszelkie wymogi techniczne stawiane przez zamawiających. Charakteryzuje się ona zastosowaniem jako warstwy wierzchniej ze stali Hardox o wyjątkowo wysokiej odporności na ścieranie i nacisk powierzchniowy, w której wykonane są rowki jezdne.

Warstwa wierzchnia, mająca bezpośrednią styczność z kołem jest przyspawana na całym obwodzie do stalowego bloku spodniego oraz do szyn płytkorowkowych, stanowiących najazd na krzyżownicę. Wysokość krzyżownicy jest dostosowana do wysokości szyn użytych w rozjazdach.

krzyzownica

Szyny najazdowe i międzyblokowe są wykonane z profilu szynowego 76C1 (wg PN EN 14811:2006), w których wyfrezowany jest rowek jezdny o przekroju trapezowym, ze ściankami bocznymi w pochyleniu 1:6. Głębokość rowka w szynach międzyblokowych wynosi 12mm natomiast w szynach najazdowych wykonana jest rampa o nachyleniu 1:100 na długości 1000mm. Szyny najazdowe i międzyblokowe są utwardzane cieplnie do twardości 360HB.

Dzięki zastosowaniu materiałów o wysokiej odporności na zużycie ścierne i wysokich właściwościach mechanicznych, krzyżownica blokowa jest najlepszym rozwiązaniem dla torowisk o dużym natężeniu ruchu oraz narażonym na duże naciski i obciążenia.

Płytkorowkowa krzyżownica blokowa z kształtownika 310C1

Krzyżownica blokowa z kształtownika 310C1 spawana z szynami 105C1 lub 76C1 jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym w nawierzchni tramwajowej. Rowek jezdny jest wyfrezowany na głębokość 12mm (lub innej na życzenie zamawiającego) ze ściankami bocznymi w pochyleniu 1:6. Najazd na krzyżownice jest wykonany w szynach w pochyleniu 1:100 na długości 1000mm.

krzyzownica2

Połączenie masywnego bloku z szynami jest dodatkowo wzmocnione blachą podkrzyżownicową, umożliwiającą zamocowanie konstrukcji do podbudowy betonowej bądź do podrozjazdnic.