Krzyżownice zgrzewano-spawane

Krzyżownice zgrzewano-spawane to kolejny typ kolejowych krzyżownic zwyczajnych. Czym różnią się od omawianych wcześniej konstrukcji?

Konstrukcja krzyżownicy zgrzewano-spawanej

Konstrukcję krzyżownicy zgrzewano-spawanej wyróżnia długi dziób krzyżownicy, wykonany jako jednoczęściowy element, odpowiednio obrobiony mechanicznie z kęsa swobodnie kutego, do którego zgrzewane iskrowo są szyny dziobowe o odpowiednim profilu. Długi dziób krzyżownicy wypełnia przestrzeń pomiędzy szynami skrzydłowymi i sięga aż do okolicy gardzieli krzyżownicy. Dziobnica wraz z zestawem wkładników jest skręcona poprzecznie z szynami skrzydłowymi o odpowiednim profilu za pomocą śrub sprężających. Kęs swobodnie kuty na dziób krzyżownicy może występować w dwóch gatunkach, tj. R260 (wariant miękki) oraz R260 ulepszonym cieplnie (wariant o podwyższonej twardości). Szyny dziobowe krzyżownicy zgrzewano-spawanej występują w gatunkach R260 lub 350HT, a szyny skrzydłowe w gatunku R350HT. Dziobnice w wariancie miękkim (R260) należy poddać procesowi obróbki cieplnej (tzw. perlityzacja) celem zwiększenia twardości w strefach najbardziej narażonych na zużycie eksploatacyjne (tzw. miejsce przeskoku koła).

Zastosowanie krzyżownicy zgrzewano-spawanej

Krzyżownice zgrzewano-spawane, według obowiązujących Standardów Technicznych PKP PLK S.A., przeznaczone są do stosowania w rozjazdach dedykowanych liniom kolejowym, dla których prędkości maksymalna na torze prostym wynosi do 120 km/h. Dotyczy to rozjazdów dla połączeń węzłowych, banalizacyjnych, dojazdowych – zasadniczych, dojazdowych – dodatkowych i ochronnych. Możliwe jest także wykorzystanie ich w rozjazdach dedykowanych liniom o wyższych prędkościach, ale tylko w przypadku ich zastosowania dla połączeń dodatkowych i ochronnych.

To drugi najbardziej powszechny typ krzyżownicy stosowany na sieci PKP PLK S.A, biorąc pod uwagę całą pulę funkcjonujących rozjazdów. Konstrukcja ta stosowana jest w rozjazdach zwyczajnych o promieniach R190, R300 i R500, a także można ją stosować jako krzyżownicę zwyczajną do rozjazdów krzyżowych pojedynczych i podwójnych.

Ten typ krzyżownicy ze względu na swój długi dziób, a co za tym idzie bardziej masywną i sztywną konstrukcję uszeregowany jest o poziom wyżej w odniesieniu do krzyżownicy kuto-zgrzewanej.

Eksploatacja krzyżownic zgrzewano-spawanych

Podobnie jak w innych typach, krzyżownice zgrzewano-spawane również wymagają okresowej kontroli i doraźnych prac serwisowych, np. prawidłowego dokręcenia zastosowanych w nich śrub w połączeniach poprzecznych. Regularna kontrola występowania spływów materiałowych oraz ich usuwanie pozwala na wydłużenie cyklu życia krzyżownicy podczas eksploatacji.