Czym jest krzyżownica rozjazdu kolejowego?

Mówi się, że krzyżownica rozjazdu kolejowego jest jego sercem. Dlaczego i czy faktycznie jest tak ważnym elementem konstrukcji rozjazdu? Jaką pełni funkcję? Z tego wpisu dowiesz się, jak skonstruowane są krzyżownice i jakie mogą być ich rodzaje.

Krzyżownica monoblokowa

Krzyżownice rozjazdu kolejowego – definicja

Krzyżownica jest elementem konstrukcji rozjazdu kolejowego, w którym następuje krzyżowanie się toków szynowych  rozjazdu. Umożliwia przejazd kół pojazdu kolejowego w jednym poziomie w miejscu przecięcia krawędzi tocznych, a więc jest  ważnym punktem dla zachowania bezpieczeństwa podczas poruszania się po elementach infrastruktury szynowej.

Rozróżniamy krzyżownice: zwyczajne, podwójne, dwukrotne i trzykrotne, które mogą występować w konstrukcjach rozjazdów w zależności od ich typów.

Krzyżownica zwyczajna występuje w rozjazdach zwyczajnych, krzyżowych pojedynczych oraz podwójnych, skrzyżowaniach torów oraz środkowych częściach do podwójnych połączeń torów.

Jakie wyróżniamy rodzaje kolejowych krzyżownic zwyczajnych ?

Krzyżownice zwyczajne ze stałymi dziobami charakteryzują się nieciągłością krawędzi tocznych w strefie ich przecięcia (tzw. martwa strefa). Możemy je podzielić na różne typy ze względu na ich konstrukcję. Wyróżniamy między innymi:

Krzyżownica monoblokowa

Krzyżownica typu INSERT

 

Krzyżownica kuto-zgrzewana

Krzyżownica z ruchomym dziobem

Wyróżniamy między innymi:

 

Wymienione powyżej typy konstrukcji występują w różnych konfiguracjach i rodzajach zastosowanych materiałów składowych. Dobór odpowiednich materiałów na najbardziej odpowiedzialne fragmenty konstrukcji wpływa na modelowanie późniejszego cyklu życia produktu podczas całego okresu eksploatacji wyrobu.

To tylko garść podstawowej wiedzy o krzyżownicach – więcej dowiesz się już niebawem z kolejnych wpisów Akademii KZN.