Do czego służą kapselzwisy?

Nowy semestr Akademii KZN wystartował! Powracamy z dawką praktycznej wiedzy. Z pewnością znacie już z profilu KZN Switcher narzędzie, z którym nie rozstaje się zespół serwisu wagonów. Kapselzwis to urządzenie pomiarowe, wykorzystywane przez naszych najbardziej doświadczonych fachowców by szybko określać stan i typ zużycia powierzchni tocznej kół.  O tym, czym jest kapselzwis i jak należy go używać opowiada Igor Marszałek, dyrektor ds. produkcji i serwisu w KZN Switcher.

Co to jest kapselzwis?

Kapselzwis to szablon zużycia granicznego profilu koła, wykorzystywany na pierwszym etapie prac diagnostycznych i serwisowych. Każdy członek zespołu serwisu wagonów towarowych wyposażony jest we własny egzemplarz, który  przed wypuszczeniem wagonu ze stacji idzie w ruch jako pierwszy. Służy do wstępnej oceny stanu technicznego profilu koła. Umożliwia wskazanie błędów kształtu, zużycia powierzchni tocznej i obrzeży kół.

Co wskazuje Kapselzwis?

Urządzenie pomaga zdiagnozować wielkość płaskich miejsc lub nalep powstałych w wyniku nieprawidłowej pracy układu hamulca, nawalcowania czy fałszywe obrzeża.  Wzornik testuje parametry qR (stromość obrzeża), Sd (grubość obrzeża), Sh (wysokość obrzeża), S (nawis boczny), HT (wklęsłość powierzchni tocznej) oraz wielkość muld i wgłębień.

Jak używać kapselzwisu?

Podczas używania kapselzwisu z powierzchnią koła powinny mieć styczność wyłącznie punkty podparcia szablonu. Jeżeli podczas wykonywania pomiarów pozostałe obszary wzornika mają kontakt z powierzchnią koła, należy uznać wykrycie nieprawidłowości.

pomiar Sh, Sd

HT – fałszywe obrzeże Podwójne obrzeże (fałszywe obrzeże): powstaje, gdy zewnętrzna część powierzchni tocznej koła jest wyższa od powierzchni tocznej koła w płaszczyźnie koła tocznego.

muldy, rowki

Głębokość rowków – rowki pojawiają się na całym obwodzie koła i mogą obejmować całą szerokość jego powierzchni tocznej; charakteryzują się przejściami w ostre krawędzie.

Głębokość muld i bruzd – wgłębienia/bruzdy pojawiają się na całym obwodzie koła i mogą obejmować całą szerokość jego powierzchni tocznej; charakteryzują się zaokrąglonym konturem bez ostrych krawędzi.

pomiar długości płaskiego miejsca

pomiar qr – stromość obrzeża

pomiar nawisu bocznego – S

 

Elementy wzornika

Kapselzwis – wskazanie elementów pomiarowych

 

KONKURS!

Spróbujesz swoich sił w użyciu wzornika? Kapselzwisy dla swojego zespołu możesz zamówić w KZN Switcher! Zapraszamy też na prosty konkurs, w którym do wygrania będzie urządzenie pomiarowe w dwóch wersjach. Aby wziąć w nim udział, odpowiedz na pytanie:

Który z przekroczonych parametrów profilu koła może powodować uszkodzenia krzyżownicy w rozjeździe?

Odpowiedź wyślij na m.porowska@kzn.pl do 30.10.2023 do godziny 12.00.

Powodzenia!