Logistyka rozjazdów w blokach – przypadek Warszawa Wawer
Ze względu na trudną lokalizację inwestycji, wykonawcy muszą niekiedy poszukiwać odstępstw od wyznaczonych norm, by realizacja przedsięwzięcia była w ogóle możliwa. Kosztem takich decyzji może być jednak jakość początkowa rozjazdu, która – jak już udowodniliśmy – jest kluczowa dla cyklu życia i kosztów utrzymania rozjazdu kolejowego. Doświadczenie w różnych typach rozładunku i transportu Grupy KZN Bieżanów pozwala nam jednak znaleźć najlepsze rozwiązania także tam, gdzie pozornie nie jest to możliwe. Przykładem na to jest m.in. realizacja transportu i rozładunku bloków rozjazdów na linii kolejowej Warszawa Wawer – Warszawa Wschodnia.
Zadanie: transport i rozładunek rozjazdów
W marcu 2023 KZN Rail miał dostarczyć, rozładować i ułożyć dziewiętnaście zakontraktowanych rozjazdów na będącym pod ciągłym ruchem odcinku linii kolejowej Warszawa Wawer – Warszawa Wschodnia. Ze względu na utrudnienia wynikające z charakterystyki lokalizacji, generalny wykonawca inwestycji skłaniał się ku poszukiwaniom alternatywnych sposobów dostarczenia rozjazdów niż klasyczne bloki. Dlaczego rozważane były ewentualne odstępstwa?
Trudne warunki: jak wykonać zadanie?
Budowa dodatkowej pary torów i połączeń z istniejącym układem torowym okazała się wymagającym przedsięwzięciem ze względu na otaczające warunki. Przede wszystkim, na linii wciąż działały dwa tory – zatrzymanie ruchu nie wchodziło w grę. Dodatkowym utrudnieniem był czas. Zakres prac, czyli dostawa, rozładunek i ułożenie wszystkich rozjazdów musiał zostać zrealizowany zaledwie w kilka dni. A wszystko to wśród pokaźnej liczby obiektów inżynieryjnych: okolica jest pełna elementów systemów srk, słupów i bramek trakcyjnych, które są istotnym ograniczeniem możliwości systemów rozładowczych. Lokalizacja sprawiała, że większości rozjazdów nie dało się rozładować bocznie z czynnych torów w miejsce docelowej zabudowy. Z tego powodu główny wykonawca rozważał odstępstwa w realizacji budowy. Ostatecznie nie były jednak potrzebne – doświadczenie Grupy KZN Bieżanów i zasób maszyn dźwigowych i transportowych pozwoliły na zaproponowanie nowego rozwiązania: wykorzystanie systemu Bramownic PWP.
Rozwiązanie i realizacja dostarczenia rozjazdów
Grupa KZN Bieżanów ma bogate doświadczenie w wykorzystywaniu różnych technologii transportu i rozładunku rozjazdów, dzięki czemu byliśmy w stanie poradzić sobie z tą logistyczną zagwozdką. Aby sprostać zadaniu, konieczne było połączenie różnych technologii: wagonów specjalnych, dźwigów kolejowych i systemu Bramownic PWP.
1. Transport rozjazdów i bramownic
Dziewiętnaście prefabrykowanych rozjazdów dotarło na miejsce budowy transportem kolejowym, w dwóch turach.
Składy wyglądały następująco:
Do prac wykorzystywany był też system bramownic PWP, który przewieziony został transportem drogowym, jeszcze przed dostawą pierwszego składu. Samochody ciężarowe z elementami systemu ustawiły się na jezdni równoległej do linii kolejowej, gdzie bramownice samodzielnie rozładowały się krocząc, a wózki przejeżdżając na podbudowę z tłucznia. Takie rozwiązanie pozwoliło na optymalne wykorzystanie potencjału obu rodzajów transportu i parku maszynowego.
2. Rozładunek bloków rozjazdów
Switcher Plus i dźwig kolejowy: do rozładunku bloków wykorzystane zostały Switchery Plus z żurawiami kolankowymi. Ze względu na duże ograniczenie czasu, wykorzystany został także klasyczny dźwig kolejowy, który zwiększył potencjał pracy w czasie bardzo krótkich zamknięć. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się ułożyć cztery kompletne rozjazdy w docelowe miejsce zabudowy. Dźwig kolejowy podejmował rozjazdy z wagonów ustawionych na sąsiednim torze, natomiast Switcher Plus prowadził samorozładunek oraz podejmował bloki z wagonów ustawionych na sąsiednim torze.
Bramownice PWP: pozostałe bloki rozjazdowe były odkładane na podbudowę z tłucznia, która została wcześniej przygotowana na potrzeby budowy nowej pary torów aglomeracyjnych. Z tego miejsca podejmował je system bramownic PWP, który układał bloki w docelowe miejsce zabudowy.
3. Czas prac
Dzięki połączeniu różnych technologii, wszystkie prefabrykowane rozjazdy zostały dostarczone w zaledwie kilka dni. Pierwszy transport został rozładowany i ułożony w miejsce docelowy od 10 do 14 marca, a drugi – od 17 do 19 marca 2023. Same bloki rozładowywane były podczas krótkich, czterogodzinnych zamknięć nocnych. Całość prac udało się wykonać bez zakłócenia ruchu kolejowego na Warszawskim Węźle Kolejowym.