Uruchamianie rozjazdu

Niby sezon ogórkowy w pełni, ale my wierzymy, że również latem warto trochę rozruszać głowę, dlatego przybywamy z kolejną lekcją Akademii KZN. Wracamy do serwisu rozjazdów – tym razem Dariusz Prasiel opowiada o szkoleniach prowadzonych przez swój zespół. O tym, kim jest nasz specjalista, dobrze już wiesz. A jeśli zdarzyło Ci się coś przeoczyć, zajrzyj do poprzednich wpisów i materiałów wideo o utrzymaniu rozjazdów kolejowych (warto!).

Uruchomienie rozjazdów

Do tej pory podkreślaliśmy, jak ważne są regularne, standardowe prace utrzymaniowe rozjazdu. Podtrzymujemy stanowisko i dorzucamy kolejny aspekt decydujący o żywotności konstrukcji: pierwsze uruchomienie rozjazdu. To moment kluczowy. Wszelkie niedociągnięcia techniczne i nawet najdrobniejsze błędy, będą mogły skutkować koniecznością awaryjnego serwisowania, trwałymi uszkodzeniami, powtarzającymi się   usterkami, a w niektórych przypadkach wręcz   skróceniem całkowitego czasu eksploatacji.

Pierwsze uruchomienie rozjazdu wymaga więc fachowego przygotowania. Specjaliści muszą dokonać dokładnych pomiarów oraz regulacji konstrukcji, wykorzystując do tego odpowiedni sprzęt oraz profesjonalne narzędzia. Nie ma tu miejsca na określanie parametrów w przybliżeniu. Tylko odpowiednie regulacje i pomiary doświadczonego autoryzowanego serwisu daje pewność pozytywnego odbioru rozjazdu, bez dodatkowych roszczeń względem wykonawcy.

 

 

Regulacje – podstawa przygotowania rozjazdu do uruchomienia

Bazowym zadaniem zespołu uruchamiającego rozjazd jest wykonanie szeregu regulacji, w tym między innymi:

– parametrów zamknięć nastawczych

– urządzeń stabilizujących

– dolegania iglic do opornic oraz do opórek iglicowych

– żłobków kierownic

– pomiary wg. Arkusza Kontrolnego KZN i przekazanie ich wykonawcy robót

To oczywiście tylko część koniecznych do wykonania zadań. Wymagane może być także choćby smarowanie części trących rozjazd, ocena ewentualnych uszkodzeń rozjazdu, powstałych podczas np. podbijania czy spawania, usunięcie usterek zgłoszonych podczas odbioru eksploatacyjnego. Dotyczy to zarówno rozjazdów dostarczonych jako część stalowa, jak i prefabrykowanych (w blokach).

Regulacje konieczne są m.in. ze względu na długi czas składowania rozjazdu w zmiennych warunkach, robocze prowadzenie ruchu przed uruchomieniem czy prace prowadzone na rozjeździe przez różne podmioty (np. spawanie, integracja z SRK).

 

Na co zwrócić uwagę przy uruchamianiu rozjazdu?

Od tego są specjaliści w danej dziedzinie, żeby fachowo wykonać robotę. Dodatkowa kontrola jednak nie zaszkodzi, dlatego warto wiedzieć, na co zwracać uwagę, odbierając rozjazd od ekipy przygotowującej go do uruchomienia. Serwis KZN Bieżanów prowadzi profesjonalne szkolenia w zakresie utrzymania oraz regulacji rozjazdów podczas eksploatacji, na którym uczestnicy zyskują praktyczną wiedzę w zakresie:

–  zastosowanych typów zamknięć nastawczych

– regulacji zamknięć nastawczych

– regulacji stabilizatorów położenia iglic

– regulacji rolek podiglicowych

–  smarowania newralgicznych części rozjazdowych

– ogólnych warunków utrzymania i konserwacji rozjazdów kolejowych.

Dlaczego szkolenia są ważne?

Nawet jeżeli nie zajmujesz się bezpośrednio serwisowaniem rozjazdów, zapoznanie się z wyżej wymienioną tematyką pomoże Ci uniknąć częstych drobnych, ale uporczywych w skutkach błędów i niedociągnięć. Nie bez przyczyny co rusz poruszamy tematykę utrzymania rozjazdów: przeszkoleni pracownicy mogą szybko wyłapać, kiedy należy przeprowadzić standardowe prace serwisowe rozjazdu – tym samym wpływają na jego okres eksploatacji i bezpieczeństwo ruchu. To też szkoła dobrych praktyk i myślenia w perspektywie: już na etapie montażu czy uruchomienia podejmowane są decyzje, które mogą wpłynąć na ułatwienie lub utrudnienie dalszych wykonywanych prac, a co za tym idzie – eksploatacji rozjazdu nawet w skali wielu lat.

Głodni wiedzy? Zapraszamy do przeczytania naszej serwisowej broszury: https://kzn.pl/serwis.pdf