-
1945
Początki istnienia przedsiębiorstwa sięgają 1945 roku, gdy zarządzeniem Dyrektora Kolei Państwowych w Krakowie, na terenach obecnej lokomotywowni w Krakowie Prokocimiu, zostały utworzone Warsztaty Naprawy Nawierzchni Stalowej, które kilka miesięcy później otrzymały nazwę Warsztaty Drogowe.
-
1946
W 1946 roku wraz z przenosinami na tereny wciąż aktualnej lokalizacji firma uzyskuje nazwę Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe w Bieżanowie, która z niewielkimi modyfikacjami będzie towarzyszyć jej aż do chwili obecnej.
W pierwszych latach działalności przedsiębiorstwo zajmowało się przede wszystkim regeneracją rozjazdów i części rozjazdowych, a także odbudową zniszczonych w czasie II wojny światowej obiektów inżynieryjnych – mostów i wiaduktów kolejowych, a także produkcją dźwigarów mostowych.
-
1956
W połowie lat 50. XX wieku następuje ujednolicenie asortymentu produkcyjnego firmy. W zakładzie produkowane są głównie rozjazdy normalnotorowe z szyn S42 i S49, a także wąskotorowe na potrzeby dla PKP i górnictwa. Firma zajmuje się również regeneracją rozjazdów i podzespołów rozjazdowych, zgrzewaniem szyn do torów bezstykowych. Wciąż także w asortymencie produkcyjnym pozostają konstrukcje mostowe.
-
1970
W latach 70. ubiegłego wieku zakład zaczyna specjalizować się już w elementach rozjazdowych odchodząc powoli od produkcji stalowych konstrukcji mostowych.
-
1980
W kolejnych dekadzie XX wieku w bieżanowskim zakładzie następuje gruntowna modernizacja zaplecza warsztatowego. Park maszynowy został unowocześniony i uzupełniony. Pozwoliło to w szybkim tempie podnieść jakość produkowanego asortymentu oraz wdrożyć zupełnie nowe rozwiązania konstrukcyjne.
-
1990
W tym okresie rozpoczyna się produkcja lrozjazdów z szyn UIC 60 przystosowanych do prędkości 160 km/h.
-
1991
Przedsiębiorstwo funkcjonujące ponad 40 lat w ramach struktur Polskich Kolei Państwowych, zostaje z nich wydzielone. Rodzima kolej pozostaje naturalnym odbiorcą wytwarzanych w KZN-ie produktów, ale bezpośrednie zwierzchnictwo nad firmą przejmuje Ministerstwo Komunikacji.
-
1996
W wyniku reformy administracyjnej, wciąż jeszcze działające jako przedsiębiorstwo państwowe Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe trafiają pod skrzydła Wojewody Małopolskiego. W połowie lat 90. rozpoczyna się też najtrudniejszy okres w historii zakładu. Zapaść inwestycyjna na polskich kolejach zaczyna wpływać znacząco na kondycję zakładu. Z tego też powodu na przełomie wieków firma dodatkowo dywersyfikuje swoją ofertę wchodząc w sektor nawierzchni tramwajowych.
-
2005
Następuje prywatyzacja firmy. Działając w nowej formule Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” Sp. z o.o. porządkują i wzmacniają podstawy swojego biznesu.
-
2010
Po zmianie struktury własnościowej spółka Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” Sp. z o.o. wyraźnie wzmocniła swoją rynkową pozycję. Równocześnie na polskich kolejach rozpoczął się nastąpiło ożywienie inwestycyjne związane z dopływem środków z UE. By lepiej dostosować się do zmieniających się realiów rynku zostaje rozpoczęta budowa grupa kapitałowej. Celem tworzenia takiej rozszerzonej struktury jest kompleksowa oferta dotycząca inwestycji, utrzymania i remontów nawierzchni szynowej.
Budowa nowej struktury rozpoczyna się bardzo szybko. Jeszcze pod koniec 2009 roku przejęty zostaje pakiet obejmujący 1/3 udziałów w niemieckiej spółce GuW Gleis- und Weichentechnik GmbH. W czerwcu 2010 od Skarbu Państwa zakupiony zostaje większościowy pakiet udziałów w Nasycalni Podkładów w Czeremsze. W kolejnym miesiącu Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” wykupują od prywatnego właściciela 80% udziałów w spółce Trade-Port.
-
2013
W ledwie trzy lata od decyzji dotyczącej rozpoczęcia budowy holdingu jego struktura zaczęła odpowiadać już założeniom organizacji skupiającej wszystkie procesy związane z inwestycjami, utrzymaniem i remontami wszystkich typów nawierzchni szynowych, zgodnie z założeniami kompleksowej obsługi tych procesów.
Do Grupy KZN Bieżanów w 2012 roku dołączyła spółka Vistula Rail Operator, zajmująca się obsługą i utrzymaniem bocznic kolejowych. Natomiast w czerwcu 2013 r. ze spółki-matki Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów” wydzielona została spółka KZN Rail odpowiedzialna za nawierzchniowe procesy wykonawcze – zabudowę, remonty i utrzymanie. We wrześniu tego roku, podczas targów TRAKO utworozno też polsko-hiszpańską spółkę KZN&TALEGRIA, która zajmuje się dystrybucją rozwiązań nawierzchniowych dla Kolei Dużych Prędkości.
-
2015
To szczególny rok, w którym nasza organizacja obchodziła potrójny jubileusz: 70 lat marki, 10 lat prywatnej spółki, 5 lat grupy kapitałowej. 70,10,5 – te liczby obrazują najważniejsze punkty w życiu każdego spełnionego człowieka i każdej ambitnej organizacji: Czas narodzin, który w naszym przypadku datowany jest na 1945 rok. Czas intensywnych przemian, który otwarła prywatyzacja firmy dokonana w 2005 roku. I czas podjęcia odważnych, męskich wyzwań, w naszym przypadku był to 2010 rok, gdy rozpoczęliśmy budowę grupy kapitałowej.
Wieloletniej historii firmy nie sposób podsumować w kilku zdaniach i nie ma takiej potrzeby. Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” to bowiem nie skończona opowieść. 70 lat działania na rynkach infrastruktury szynowej, to dobry początek, wstęp do kolejnych lat prowadzenia biznesu według najwyższych standardów.
W 2015 roku ważnym wydarzeniem dla spółki była także premiera innowacyjnej technologii logistyki rozjazdowej – SWITCHER, dzięki któremu spółka po raz kolejny pokazała, jak odpowiedzialnie i kompleksowo podchodzi do swojej działalności branżowej.